Homepage Vybavení Co vše můžeš odcvičit na stálkách?

Co vše můžeš odcvičit na stálkách?

Autor: Honza

105

21.12.2020

V našem nedávném článku jsme si představili jednu z nejlevnějších pomůcek pro cvičení s vlastní váhou, kterou jsou stálky. Už víme, z jakého materiálu mohou být vyrobeny a jaké mohou mít rozměry, případně speciální vlastnosti. V dnešním článku si představíme jednotlivé cviky, které se na tomto vybavení dají odcvičit.

Klasika - kliky

Ne nadarmo se stálkám přezdívá adaptéry na kliky. Přece jen se jedná o cvik, kvůli kterému si většina lidí tuto pomůcku pořizuje. Koneckonců ne každý umí stojku nebo planche, a tak jako první připadají v úvahu právě kliky, což je silový cvik, během kterého člověk střídá pozici vzporu s podporou propnutých horních končetin o zem, s pozicí s pokrčenými lokty (kdyby to náhodu někdo nevěděl :)). Klikování na stálkách může být pro někoho příjemné především z důvodu komfrotnější pozice zápěstí.

Další nespornou výhodou klikování na stálkách je fakt, že díky vyšší pozici rukou můžeš provádět větší rozsah pohybu v dolní pozici a kliky si tak efektivně ztížit. Pokud jsou ale stálky výrazně vyšší než plocha, o kterou se opírají tvé nohy, stávají se kliky naopak lehčími, což může být pro obézní lidi nebo třeba začátečníky žádané. Pokud máš zájem o kombinování většího rozsahu pohybu se zachováním dané obtížnosti, umísti si pod nohy předmět odpovídající výšce stálek. Může to být například židle, stolička nebo třeba knížky. 

Pokud nemáš nějakou vyvýšenou pomůcku k dispozici, můžeš stálky využít obráceně a místo rukou na ně položíš své nohy. Tím výrazně přesuneš své těžiště a kliky se tak stanou podle dané výšky náročnější.

Někdo si klikování na stálkách může oblíbit také z důvodu možnosti střídání úchopu, kdy například oproti klasické nízké hrazdě není člověk limitovaný jen pozicí "nadhatem" nebo "podhmatem".

Jaké konkrétní varianty kliků můžeš na stálkách odcvičit se dočteš v našem článku Desítka netradičních kliků!

Hlavou dolů

Stálky se staly oblíbenými i jako skvělý pomocník při tréninku stojek. Pro mnohé lidi je totiž jednodušší a příjemnější balancovat se sevřenou pěstí svírající kulatinu než jen s otevřenou dlaní na zemi. Balancovat můžeš samozřejmě jak v klasické stojce, tak ve stojce na jedné ruce či hollowbacku (stojce s pořádně prohnutou bederní páteří).

Na stálkách můžeš stejně jako na zemi provádět i klasické kliky ve stojce ale také 90stupňové kliky, hluboké kliky, tygří kliky, impossible kliky nebo třeba archer kliky či archer 90stupňové kliky jako jeden nejmenovaný blázen na Slovensku.

Obrovskou výhodu vyšších stálek je také možnost kombinací a přechodů, kdy můžeš cvičit i nejrůznější výtlaky do stojek a propojovat pozici hlavou dolů s pozicí například L-situ.

Dipy

Ano dipy většina lidí cvičí spíše na bradlech, ale proč si je nedat i na vyšších stálkách? Jednoduše pokrčíš nohy k břichu a dáš do toho trochu více energie než normálně.

Pokročilejší variantou mohou být tzv. impossible dipy, během kterých se ze vzporu spustíš na své předloktí při zachování maximálně 90stupňového úhlu mezi předloktím a paží. Pokud tento úhel překročíš, bude se jednat o tzv. ruské dipy, které jsou výrazně jednodušší, ale pořád se jedná o zábavný a efektivní cvik.

Výdrže

Na stálkách nemusíš samozřejmě provádět jen dynamické pohyby. Můžeš na nich odcvičit i statické cviky jako je například elbow lever, o kterém jsme psali už dříve, planche (představ si pozici kliku, ale nohy máš ve vzduchu), maltese (představ si předchozí cvik, ale s horními končetinami pořádně roztaženými od sebe), L-sit (pozice dipu během které ti trup a dolní končetiny tvoří pravý úhel), V-sit (pozice dipu, během které tvůj trup a dolní končetiny tvoří písmeno "V"), I-sit (pozice dipu, během které tvůj trup a dolní končetiny tvoří písmeno "I") nebo třeba victorian (horizontální výdrž s propnutými lokty, kdy se opíráš jen o své předloktí a k zemi jsi otočený/á zády).

Něco nevšedního

Stálky můžeš použít také pro trénink francouzkých tlaků s vlastní váhou, během kterých z pozice vzpažených horních končetin pokrčuješ své lokty až dokud nemáš stálku za hlavou. Nebo nemusíš stálky využívat jen pro trénink s vlastní vahou, ale můžeš si z nich udělat jednoručky, za které zahákneš odporové gumy a krásně si tak nasimuluješ cvičení s činkama. 

Věříme, že ti náš článek přinesl širší pohled na cvičení se stálkami. Nezapomeň nám na náš facebook a instagram dát k tomuto článku vědět, jaký ze zmiňovaných cviků je tvůj nejoblíbenejší, případně nás obohať nějakým cvikem, který jsme zmínít zapomněli. Ať to cvičí!



Honza

Street workoutu se věnuje od roku 2013. Studuje fyzioterapii a pracuje jako trenér. Je členem týmu Workout Mělník a na českých street workoutových soutěžích získal celkem 8 zlatých medailí. V roce 2019 reprezentoval naší zemi na mistrovství světa ve freestylu v Moskvě.

Další články, které by tě mohly zajímat