Lidské tělo: kotel připravený na výkon. Jak získává hmotu a čím se živí český silák?

Články
Autor: streetworkout.cz

Pokud chcete od těla velké výkony v tréninku, chcete zvládat hodiny svalového stresu, chcete růst, vyvíjet se, neobejdete se bez stravy, správného pohonu, který tělu něco dá a připraví ho na další zápřah. Jak to má s tímto metrákový Pavel Šanda, atlet, který jí až osmkrát denně? Možná až prosté to má, přitom účinné. Dodržuje základy, potom může dipovat i se 140 kily na pásku. Ale pozor, tohle není sprint, tohle je maratón. Tady nepřijde změna přes noc. „Naučte se jíst to, co potřebujete a ne to, co vám chutná,“ má jasno český účastník populární série Strength Wars.

Jaké jsou vaše oblíbené cviky?

Asi nedokážu říct, jestli mám nějaký cvik nejraději, ale pokud to mám takhle popsat, rozhodně jsou to vícekloubové cviky = shyby, dipy, dřepy a cviky s vlastní váhou + přidanou (weighted). Snažím se cvičit stále tak, aby mě to hlavně bavilo a nebyl jsem něčím omezený.

Cvičení se neobejde bez stravování, co váš jídelníček?

V dětství jsem vyrostl v trochu náročnějších podmínkách, takže jsem měl problém něco sníst, aniž by to "slušně řečeno" nešlo ven a celkově jsem byl vždy dost hubený (ektáč). Postupem času se to zlepšilo, ale o to více jsem byl nucen se zaměřovat na to - co jím. Jsem ten typ, pro kterého není problém rychle shodit, ale o to více je náročné nabrat nějakou tu svalovinu.

Trénink k excelentním výkonům. Síla od Čecha, který zažil Strength Wars

Moje strava se skládá především z celistvých živin = vejce, maso, zelenina, ovoce a podobné. Jím asi 7-8krát denně. Za tu dobu mám jídelníček nastavený tak, abych se držel + - na stejně váze (podle toho, na co se připravuji). Vím, že pokud vynechám například poslední jídlo dne na týden až dva, shodím dvě kila.

Na jednu stranu je krásné jak jsem díky jídlu dokázal tělo naučit pracovat, ale na druhou je opravdu náročné, a to zná asi každý, kdo se tím alespoň z části zabývá, to dodržovat a zvládat. Pohybuji se stále kolem metráku, a když mám opravdu těžké tréninky (alespoň pro mne) vím, že mi tělo bere i 1,7g bílkovin na kilo váhy. Ne, že bych to nějak extra počítal, ale pokud nechcete ztrácet svaly, tak je třeba se nad jídlem trochu zamýšlet.

Nejsem výživový poradce, nepíšu jídelníček na dálku. Je to stejné jako s tréninkovými plány, to mi přijde dost nešťastné, když nevidím člověka osobně, nevím o něm prakticky vše, abych mu psal jídlo. Pokud už, tak mu poradím ze své vlastní zkušenosti. Pokud to myslí opravdu vážně a dokáže vše zvládat, pošlu ho za odborníkem, který řeší vše do detailu, od vitamínů až po případné krevní testy.

Co příklad vašeho jídelníčku?

8:00 = 5 vajec, kokos, semínka, rozinky

10:30 = protein

12:00 = kuřecí + restovaná zelenina

14:00 = tvaroh, banán, jablko

16:00 = kuřecí + restovaná zelenina

18:00 = cottage sýr

20:00 = ryba + luštěniny

22:00 = micelar.casein

 

Je to jen příklad, samozřejmě vše závisí na tréninku, ale nemám problém si dát mekáče, tatarák, gordon bleu a podobné Zastávám tu variantu, že je lepší jíst v případě nutnosti sračku než hladovět.

Nejíte něco?

Toho je poměrně dost. Vepřové maso. Kromě tvarohů a sýrů tak všechny mléčné výrobky, rýži, těstoviny, uzeniny, to je asi tak vše. (Samozřejmě občas něco z toho sním).

Používáte suplementy, doplňky stravy?

Můj názor je ten, že suplementy by se neměly zařazovat, dokud není zvládnuté jídlo a samozřejmě trénink. Pro mě jsou primárně suplementy vitamíny a až následovně vše ostatní - multivitaminy, ryby atd. Kromě toho v takovém množství jídla pochopitelně dávám protein, občas trávicí enzymy. Pokud nestíhám jíst, tak i BCAA a pokud mam před těžkým tréninkem a nejsem ok, tak i preworkout. To je prakticky vše co používám.

Co byste poradil lidem, kteří se chtějí zbavit přebytečného tuku?

(Smích). Přestaňte blbnout na pásech a začněte se přirozeně hýbat, zařaďte těžké cviky, buďte v pohodě a začněte pravidelně jíst to „co kolem vás vyrostlo“. Naučte se jíst to, co potřebujete a ne to, co vám chutná.

NOVINKA PRO ROK 2017 - TAKTO VYPADÁ V REÁLU