Homepage Články Facilitace vs inhibice: Jak svaly povzbudit a jak zklidnit?

Facilitace vs inhibice: Jak svaly povzbudit a jak zklidnit?

Autor: Honza

12

25.07.2022

Kdo to myslí se cvičením a především péčí o své svaly trochu více vážně, tak se možná už někdy setkal s pojmy facilitace a inhibice. Co vlastně přesně znamenají, a k čemu slouží se v dnešním článku dozví i ten, kdo se s nimi setkává úplně poprvé.

Pojem facilitace se používá pro označení procesů, při kterých se snažíme podpořit aktivitu svalů. Pojem inhibice označuje přesně opačný proces, tedy ten, při kterém se naopak snažíme aktivitu svalů tlumit. Proč bychom něco takového chtěli svalům provádět? V jednoduchosti proto, aby tělo jako celek maximálně funkčně a ekonomicky fungovalo, a nebo proto, abychom maximálně podpořili léčebné procesy při zraněních, či zdravotních problémech.

Street workouteři si tyto procesy mohou nejlépe představit v rámci warm upu (rozcvičky) a cool downu (zklidnění po tréninku). Při rozcvičce by mělo být cílem zaktivování svalů, které pomáhá k lepším výkonům, ale i předcházení zranění. Aktivování by mělo mít dynamičtější formu a pro maximální efektivitu by rozhodně nemělo hraničit s maximální hranicí intenzity. Po tréninku je naopak vhodné tělo zklidnit, pro podpoření následné regenerace a předcházení přetěžování. Zklidňování by mělo být pomalejší, ale v podstatě i intenzivnější.


FOTO - zdroj: woshop.cz

Krásným příkladem, jak je možné aktivaci a "deaktivaci" provádět je rollování na masážním válci či míčcích. Při facilitaci je vhodné provádět rychlejší a jemnější pohyby, sloužící k nabuzením svalů k výkonům, které je během tréninku čekají. Při inhibici se naopak doporučuje provádět pomalejší a intenzivnější pohyby, které mají za úkol svaly po tréninku zklidnit. Neplatí však pravidlo, že se facilitace a inhibice používá vždy odděleně. Aby to nebylo až moc jednoduché, tak určité svaly může být v určité chvíle vhodné uspávat, zatímco jiné probouzet s cílem ekonomického a funkčního využívání pohybového aparátu.

Druhým ukázkovým příkladem, ke kterému street workouteři také nemají až tak daleko je tejpování. Zde je facilitace a inhibice v podstatě základem celého procesu. Ač to na první pohled vypadá, jako jen lepení kusu pásky na část těla, která zrovna bolí nejvíce, tak má tejpování určitá pravidla, která pracují jak s jejím napínáním, tak směru lepení. Pokud je tedy sval potřeba v jeho funkci podpořit, využijeme facilitační techniku lepení. Pokud naopak potřebujeme sval utlumit, využijeme lepící techniku inhibice.


FOTO - zdroj: @holy_swa

Jelikož se nám po našem článku Jak se vyhnout nejčastějším workoutovým zraněním hromadí dotazy k samotnému tejpování, tak se v blízké době můžeš těšit na článek shrnující právě tuto problematiku.

Možností, jak využívat facilitační a inhibiční prvky je samozřejmě více. Věříme, že alespoň toto definování a stručný výčet, ti pomohl vše lépe pochopit a třeba tě i namotivoval k tomu, aby jsi se začal více o ovlivňování tvého těla zajímat. 

Honza

Street workoutu se věnuje od roku 2013. Studuje fyzioterapii a pracuje jako trenér. Je členem týmu Workout Mělník a na českých street workoutových soutěžích získal celkem 8 zlatých medailí. V roce 2019 reprezentoval naší zemi na mistrovství světa ve freestylu v Moskvě.

Další články, které by tě mohly zajímat