Homepage Články Jak se vyhnout nejčastějším workoutovým zraněním?

Jak se vyhnout nejčastějším workoutovým zraněním?

Autor: Honza

13

18.07.2022

Rčení sportem ku zdraví nemusí být vždy až tak pravdivé. Ačkoliv street workout a obecně cvičení s vlastní váhou nespadá do kategorie jednostranných sportů, tak se zde najde několik faktorů, které mohou se zdravím minimálně pohybového aparátu pořádně zamávat. Jaká zranění a jaké zdravotní problémy tedy mohou příznivce workoutu postihnout a jak je možné se jim vyhnout?


                                                    FOTO - zdroj: @filip_calisthenics


Pokud se budeme bavit o akutních zraněních, tak mezi ta nejzávažnější patří rozhodně utržení úponu bicepsového svalu paže. S tím se setkali jak zahraniční weighted monstra Vitaliy Feschcuk a Mathew Zlat, tak i česká legenda Adam Raw, ale například i náš letošní reprezentant na mistrovství světa ve freestylu Filip Sláma. Na vině u takovéhoto zranění bývá především dlouhodobé přetěžování v kombinaci s náročným cvikem, jehož nápor již daná šlacha neustojí. Často to bývá backlever, hefesto, chin upy a obecně tedy cviky s podhmatovým úchopem. 

Obdobně závažným a také relativně frekventovaným úrazem bývá natržení či přetržení úponu prsního svalu. S tím se opět setkal Vitaliy Feschuck i Adam Raw, ale například i weigthed bojovník Martin Mikušek a ve všech třech případech byly na vině dipy na bradlech.

Mimo trhání svalů či šlach jsou riziku akutních zranění vystaveny i kloubní spoje. Při dynamických, ale i silových prvcích může dojít k jejich vykloubení, typicky zejména v rámci ramenních kloubů. Takovým nešťastným příkladem je Petr Lešák, kterému se to podařilo při freestylovém setu na mistrovství světa a to při takřka základním dynamickém prvku swing 360. Roli zde hrálo uchopení hrazdu po otočce bez dostatečného svalového napětí a samozřejmě i přetěžování spojené s přípravou na důležitou soutěž. Problémem je, že se kloub po takovém úrazu stává k podobným nepříjemnostem náchylnější, a proto není neobvyklé opakované vykloubení, se kterým se potýkal i zmíněný mistr republiky. Každopádně Petra čeká tento rok druhý pokus o zabojování na světovém šampionátu a my mu již nyní držíme palce, aby se vše letos obešlo bez zranění. 

FOTO - zdroj: @petriklesak

Mimo akutní zranění se mohou street workouteři potýkat zejména se zraněními chronickými. Nejčastější oblasti, které jimi mohou být postihnuty jsou ramena, lokty/předloktí a zápěstí. V oblasti ramenních kloubů se můžeme nejčastěji setkávat se syndromem bolestivého ramene a to jak v podobě nestability rotátorové manžety, tak v těch horších případech i v podobě impigment syndromu. Střední část horních končetin může potom trpět na tenisový či golfový loket, no a zápěstí může také pocítit zánět šlach případně i syndrom karpálního tunelu. 

Se zmíněným bolestivým ramenem či předloktím se nejspíš již setkal kde kdo. Loupnout přes problematickou oblast několik barev kineziologického tejpu není zrovna nejmoudřejší řešení. U akutních i chronických zranění bývají na vině nesprávné techniky a především dlouhodobé přetěžování. Mimo zapracování na ergonomii a volení adekvátního zatěžování je vhodné zaměřit se i na nějaké to kompenzování, aby bylo tělo dostatečně vyvážené a nedocházelo k přetěžování určité oblasti.


Honza

Street workoutu se věnuje od roku 2013. Studuje fyzioterapii a pracuje jako trenér. Je členem týmu Workout Mělník a na českých street workoutových soutěžích získal celkem 8 zlatých medailí. V roce 2019 reprezentoval naší zemi na mistrovství světa ve freestylu v Moskvě.

Další články, které by tě mohly zajímat