Homepage Weighted Jak spojit street workout a weighted kalisteniku?

Jak spojit street workout a weighted kalisteniku?

Autor: Honza

45

08.02.2021

Baví tě cvičení jen s vlastní váhou, ale rád/a bys sáhl/a i po cvičení s přidaným závažím nebo naopak? Bojíš se, že nezvládneš obě tyto disciplíny adekvátně propojit? Tak pokračuj ve čtení a zjistíš, jak se obě tyto sportovní činnosti mohou krásně propojit!

Na co si dát pozor?

První, co je třeba si při zahrávání s weighted cvičením uvědomit je fakt, že cvičení s přidaným závažím tvé tělo znatelně více vyřídí, díky čemuž bude potřeba uzpůsobit vše ostatní. Aby sis při weighted udržel/a správnou regeneraci a dlouhodobu výkonnost, hodí se jednotlivé tréninky rozdělovat podle intenzity na lehký a těžký, případně i středně těžký trénink. 

Při spojování weighted a cvičení s vlastní váhou je samozřejmě potřeba brát v potaz konkrétní cíle a individualitu každého z nás. Z toho důvodu se budou znatelně lišit potřeby někoho, kdo bude chtít lámat rekordy na jedno opakování a k tomu si bude chtít odcvičit nějaké statické prvky a někoho, kdo má třeba freestylové cíle, ale chce si svou silovou stránku tréninků spestřit cvičením wegihted.

Pokud tedy tvé cíle směřují k posouvání se ve cvičení s přidaným závažím a z nějakého důvodu potřebuješ oba druhy cvičení narvat do jednoho tréninku, bude pro tebe vhodnější zaměřit se nejprve na cvičení s kotouči a až na konci si trénink doplnit o kalistenické prvky.

Pokud na druhou stranu jsou tvou prioritou street workoutové prvky, bude pro tebe vhodnější zařadit je na začátek tréninku a cvičení se závažím si dát až jako závěrečný doplněk.

Pro weighted trénink se dá samozřejmě využít i zátěžová vesta. FOTO - zdroj: @simona_haluskova

Jaké jsou možnosti spojení těchto dvou cvičení?

Tou první a nejspíše i nejvhodnější možnosti kombinování je rozdělení jednotlivých tréninků do samostatných tréninkových jednotek. Jeden den odcvičíš s přidaným závažím a druhý den se pověnuješ cvičení jen s vlastní váhou. Pokud ti týdně vychází jen omezený čas pro jednotlivé tréninky a stíháš například jen 3 tréninky týdně, bude vhodné držet se pravidla uvedeného výše, tedy zařazovat svou dominantí disciplínu na začátek daného tréninku. 

Pokud ovšem máš možnost rozdělit tréninky zvlášť, určitě toho využij. Vhodná kombinace střídání se bude opět odvíjet od tvých cílů s tím, že by náročnější varianta preferovanějšího odvětví měla následovat po dni s nižším nebo "žádným" výdejem energie. Jako krásný příklad se dá úvest třeba trénink front leveru. Pokud se v něm chceš zlepšovat, je vhodné se mu věnovat buď po odpočinkovém dni nebo po středně těžkém či lehkém tréninkovém dni. 

Pokud se chceš v obou odvětvích pravidelně a efektivně zlepšovat, bude vhodné se každému věnovat 2x až 4x do týdne. Toto rozpětí je dáno především většinou weighted tréninkových plánů, které jsou založeny na tréninzích třikrát do týdne. Proto pokud chceš těžit z benefitů cvičení s přidaným závažím, může být vhodné odrazit se od ověřených tréninkových plánů jakými je třeba trénink 5x5, cluster série nebo korteho trénink

I když jsou posilovny stále zavřené, cvičení na workoutovém hřišti nám nikdo vzít nemůže. FOTO - zdroj: @danielfusek

Weighted a sety s vlastní váhou

Pokud tě street workoutové prvky nijak netankují a chceš si prostě jen spojit základní prvky s vlasní váhou s těmi se závažím, můžeš si opět tréninky rozdělit na jednotlivé dny, nebo si můžeš vše spojit do jednoho tréninku. Jen si dej u kombinování v jednom tréninku pozor na zrádnost sérií po odhození přidaného závaží. V první chvíli sice budeš lítat, ale po chvilce bude tvé tělo jedním přepumpovaným otokem, který nezvládne už ani opakování navíc. 

Každopádně pokud si chceš trénink odjet v rámci takové celotělové fyzičky, neboj se v něm zkombinovat jak cvičení s vlastní vahou, tak cvičení s přidaným závažím případně i s odporovýma gumama. Uvidíš, že se díky tomu tvé tělo může efektivněji rozvíjet a můžeš svých cílů dosáhnout snadněji.

Kombinování cvičení s vlastní váhou a cvičení s přidaným závažím určitě nemusí vyhovovat každému. Je ale škoda vnucovat někomu názor, že se tyto dvě odvětví kombinovat nesmějí. Opět, jako u většiny konceptů platí, že si každý musí vše vyzkoušet na svém těle a najít tu cestu, která ho posune k jeho vytouženým cílům a vykouzlí mu úsměv na tváři.

Honza

Street workoutu se věnuje od roku 2013. Studuje fyzioterapii a pracuje jako trenér. Je členem týmu Workout Mělník a na českých street workoutových soutěžích získal celkem 8 zlatých medailí. V roce 2019 reprezentoval naší zemi na mistrovství světa ve freestylu v Moskvě.

Další články, které by tě mohly zajímat