Homepage Tréninky K čemu slouží false grip?

K čemu slouží false grip?

Autor: Monika

65

25.06.2020

False grip, nebo-li falešný úchop, spousta lidí ho neumí, dělá ho špatně nebo jej ke svému tréninku vůbec nevyužívá. Proč je důležité ho umět, zejména pokud jsi začátečník a jak se dopracovat ke správné technice? 

 

K čemu je false grip dobrý?

Proč je vlastně false grip důležité umět? Jednak proto, že ti pomůže zafixovat zápěstí, snáze se tak udržíš déle na hrazdě. Při soutěži ve visu na hrazdě tak můžeš nahnat několik vteřin navíc. Ty bývají často v rámci workoutových exhibic nebo diváckých soutěží během battlů. Pro ty odvážnější pak bývá výzvou otáčivá hrazda (hrazda, která není ze stran upevněna šrouby, a tak při prvním pokusu o odpočinutí zápěstí ruce z hrazdy vyklouznou). Při výdrži na hrazdě po určité době bez spadnutí je finanční odměna. False grip využiješ při super setech, kdy dochází k vysokému počtu opakování a při přechodu mezi prvky (přítah, muscle up, přítah muscle up…). Cvik, při kterém ti může false grip nejvíce pomoci, je právě zmíněný muscle up. Muscle up, je cvik, při kterém dochází k přechodu z visu na hrazdě do dipu na hrazdě. Nejzáludnější bývá právě onen přechod. Při false gripu je pohyb plynulý a není třeba vynaložit tolik síly, zápěstí je rovnou v pozici, ve které je potřeba. 


Díky false gripu se rychleji naučíš muscle up.

 

Jak na správnou techniku?

Využití false gripu může být zpočátku lehce bolestivé, jelikož se jedná o nepřirozenou pozici zápěstí. Ze začátku je lepší učit se false grip na nižší hrazdě nebo bradlech. Ruce máš na šířku ramen, dlaně směřují k sobě a vnější stranou zápěstí se opřeš o hrazdu. Zápěstí zůstává opřené a dlaněmi obkroužíš hrazdu. Dlaně tedy nezůstávají rovně s úrovní zápěstí, jak je tomu u klasického úchopu, ale směřují více dovnitř. Zkus si párkrát zakroužit zápěstím směrem dovnitř a stopnout se ve spodní pozici a pak dlaně pomalu zvedat zase nahoru. Sleduj polohu rukou a všimni si, že tvoří jakousi polomisku a tahle nějak by měly ruce vypadat, když děláš false grip. Prsty se zespodu dotýkáš hrazdy, palec objímá hrazdu z vrchu, ale pamatuj, že k false gripu prsty nejsou potřeba, správný false grip bys měl zvládnout jen za pomocí fixace zápěstí.

Pozice zápěstí při false gripu.

Pozice zápěstí při false gripu.

Poté, co máš dané ruce do pozice false gripu se snažíš pomalu spouštět dolů (proto je lepší menší hrazda, kdy se dotýkáš nohama země) a ve spodní pozici setrvat. Po několika opakováních vynechej nohy a zkus klasický vis ve false gripu. Nezapomínej po celou dobu fixovat zápěstí a tlačit dlaně do hrazdy. Pro přirozenější nácvik můžeš úchop trénovat na kruzích. Následně začni s přítahy a konečně muscle upem, který ve výsledku není nic jiného než vysoký přítah. 

Problémem může být učení se úchopu na vysoké hrazdě, kdy v podstatě musíš vyskočit a zachytit se v dané pozici. Lepší je, když můžeš false grip chytit z vrchu a pak se spustit dolů. Využij stupínek, hrazdu, jejíž součástí jsou žebřiny nebo zmíněnou nižší hrazdu. 

Muscle up a přechod mezi prvky z pod hrazdy nad hrazdu (front lever muscle up, přítah muscle up apod.) není jedinou výhodou false gripu. Přináší ti zesílení stisku a předloktí, což využiješ např. při dlouhém držení osy při dřepech, bench pressu apod. Na rozdíl od klasického úchopu paradoxně taky nedochází v takovému náporu na zápěstí a ramena. 

Díky false gripu se rychleji naučíš muscle up.
Monika

Monika se street workoutu věnuje 7 let, v posledních 4 letech se aktivně věnuje weighted workoutu. Je členkou Raw workout týmu. Účastní se workoutových exhibic a vystoupení po celé ČR. Na kontě má několik zlatých medailí vybojovaných jak v ČR, tak v zahraničí. V roce 2015 uspořádala projekt s tématikou zdravého životního stylu pro žáky 2. stupně ZŠ.

Další články, které by tě mohly zajímat