Zavřít
Banner DRILL Athletics

Cvičení je super, ale. Co může mít katastrofální dopad na vaši motivaci?

Chcete zhubnout? A víte jak?

Můžete mít ty nejlepší důvody pro změnu, ale ani po několika týdnech se třeba nehnete, možná budete zklamaní z výsledků. Trénink a strava musí spolu vzájemně fungovat, pokud něco nastavíte špatně, se zlou se můžete potázat. Lepší je mít informace. A ty jsou tady. Je tu třetí díl od Martina Šturce, který je koučem zdravých návyků. Další díl na téma Nejlepší důvody, proč cvičit (a hubnutí to není).

V předchozích dílech jsem vám ukázal:

  • Že cvičení je skvělá věc, ale hubnutí není ten správný důvod, proč začít cvičit.
  • Že teorie hubnutí se od praxe výrazně liší a proč se nespoléhat na fitness aplikace.
  • Jak se naše tělo brání zvýšenému výdeji energie.
  • Jakou roli v tom hraje lidská psychika. Stejně jako minule a předminule, i dnes pořád platí, že cvičení je jedna z nejlepších aktivit, kterou můžete trávit svůj čas a za každý den, kdy necvičíte, Bůh zabije koťátko. Nebo tak něco.
  • V tomto dílu se podíváme na omezení, se kterými se setkáte při pokusu hubnout jen pomocí přidávání fyzické aktivity.

PRVNÍ DÍL: Nejlepší důvody, proč cvičit a hubnutí to není. Co vymaže hodinu tréninku?

DRUHÝ DÍL: Cvičení je super, ale nehodí se k hubnutí. Co je důležitější?

Isoline, BBCA drink

Isoline, BBCA drink

Stejný program, různé výsledky

Jakoby nestačilo, že cvičení ovlivňuje naše chování po tréninku, ale dochází kvůli němu i ke změnám uvnitř těla.

K jakým konkrétním změnám dochází, není ani tak důležité, jako to, že u každého probíhají v trochu jiné míře, kterou zatím není možné předem odhadnout.

Díky tomu lidé reagují různě i na shodný cvičební program. O tom, jak moc se tato reakce liší, se můžete přesvědčit z výsledků této studie provedené na dvojčatech, kde bylo zjištěno, že i když byly všechny pokusné osoby vystaveny stejným podmínkám a všechny dosáhly redukce tuku, úbytek hmotnosti byl od 1 do 9Kg a o 22 % nižší než původní odhad před začátkem studie.

JAK SPRÁVNĚ CVIČIT SHYBY – JEN 2 MINUTY VIDEA

Mezi jednotlivci byly obrovské rozdíly a vypadá to, že… „některá těla se proti ztrátě energie brání silněji než jiná.“

Super zpráva, pokud chcete přežít v divočině, ale o dost horší, pokud potřebujete shodit přebytečná kila.

Výsledek skoro o čtvrtinu nižší, než odhad pak v reálu může mít katastrofální dopad na vaši motivaci pokračovat ve cvičebním programu dál, pokud se nenaplní vaše očekávání.

Tuk, problém současného lidstva

Tuk, problém současného lidstva

Když nemůžeš, přidej?

Vy ale vydržíte a zkusíte přidat ještě více aktivity, aby se váš výsledek zlepšil. Pak nejspíš časem zjistíte, že…

…přidávat nejde donekonečna.

A právě takové jsou i závěry z této vědecké práce, která pracuje s hypotézou, že výdej energie má určitý strop a cvičení samotné nestačí na významnou redukci váhy.

Přidávat fyzickou aktivitu, aniž by ovlivnila energetický výdej někde jinde, lze jen do určité míry a další přidávání nad tuto mez pak začne vyvolávat kompenzace někde jinde. Tyto kompenzace opět sníží celkový výdej a energetická rovnováha se nepohne. Street workout, kalistenika, gym, běhání, tenis, plavání atd. Vše je fyzická aktivita.

Fitness aplikace a náramky ale často počítají s tzv. Aditivním modelem (Additive model), kdy čím víc aktivity přidáte, tím víc spálíte. Některé důkazy ale nasvědčují tomu, že skutečnost se řídí tzv. Omezeným modelem (Constrained model).

I když je zatím potřeba brát tuto teorii s rezervou (jelikož jí podporuje jen omezené množství důkazů a některé důkazy jí dokonce vyvrací), je i toto jedna z možností, proč je tak těžké zhubnout a váhu si udržet jen pomocí manipulace s výdejem energie.

Fubo, to jsou masážní válce

Fubo, to jsou masážní válce

Nikdo nemá čas

Nakonec zbývá ještě praktická stránka cvičení. Dříve nebo později zjistíte, že na další cvičení už jednoduše nemáte čas.

V dnešní době je naprostá většina lidí ráda, že si v týdnu najde čas na nejnutnější záležitosti, nedejbože na pravidelné cvičení.

Čas je vaše nejcennější komodita.

Je potřeba ho využívat smysluplně. Třeba se věnovat rodině, jít do přírody, nebo někomu pomoci, a ne se trápit 4 hodiny denně na pásu ve zpoceném sklepě při marné snaze ovlivnit energetický výdej, který máte pod kontrolou jen z 10 – 30 procent.

Co si z toho odnést?

Opět je potřeba připomenout, že každý z nás je unikátní a bude na zvýšené množství fyzické aktivity reagovat různě. Předpovídat výsledky je obtížné a díky tomu roste riziko zklamání z nenaplněných očekávání. Pokud se budete snažit reálné výsledky dorovnat těm teoretickým pomocí přidávání množství aktivity, nejspíš vám dříve dojde volný čas, než narazíte na fyzické limity spotřeby energie, ale je dobré si uvědomit, že energetickým výdejem lze účinně manipulovat jen velmi omezeně.

‍Líbil se vám článek, nebo vám zkazil celý den? Napište mi to na Facebook. Váš názor mě zajímá. Martin Šturc.

Alvifit, zdravé sportovní doplňky

Alvifit, zdravé sportovní doplňky

Banner originalworkout.cz
Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pro vyhledání článků napište klíčová slova a zmáčkněte enter.