Homepage Články Street workout okem laika

Street workout okem laika

Autor: Monika

8

18.02.2021


Street workout, pouliční sport, který byl pro mnohé ještě před pár lety velkou neznámou. Zatímco na počátku mnozí vnímali kalisteniku jen jako poskakování na hrazdách pro ty, kteří nemají peníze na fitko, dnes nabírá street workout na popularitě a provozuje ho čím dál více lidí. Počet workoutistů vzrostl také kvůli pandemii a s ní spojenými vládními opatřeními, kdy nám z důvodu zavřených fitness center nezbylo nic jiného, než se vydat na workoutové hřiště a zavítat do říše hrazd. Přesto je mezi námi spoustu lidí, pro které je street workout velkou neznámou a jednotlivé workoutové cviky a triky vnímají jinak než zkušení atleti. Jak vnímá laik typické workoutové prvky? Které cviky jsou okem běžného diváka jednoduché a které naopak vnímá jako složité? Rozdíly, které vás překvapí.

 


Přítah versus přítah na jedné ruce

 

Není shyb jako shyb. Zkušený workoutista ví, že přítah na jedné ruce je vrcholem síly a dlouhodobé dřiny. Pro běžného člověka, je to však stále přítah, jen o něco těžší. Na soutěži ani na exhibici tím zrak nikomu nevytřete. Porotci možná budou bodovat vysokými čísly, ale pokud chcete ukázat show, one arm pull up bych nejspíš vynechala, i když je to jedna z vašich topek. Běžný smrtelník opravdu nevidí všechnu tu dřinu za tím, a neohromíte ho tolik, jako když předvedete několik přeskoků nebo otoček na hrazdě. 


FOTO - zdroj:@dan_youngbeast


FOTO-zdroj:@pedrogadez

 

Planche versus bent arm (elbow lever)

 

Opět pro workoutistu nepředstavitelná možnost záměny. Divili byste se, jak je možné okem běžného smrtelníka ignorovat zásadní nuanci v podepření loktů. A to především u bent armu a elbow levru. Ano, pozice vypadají velmi podobně, s tím rozdílem, že u bent armu, nejste lokty podepřeni v bocích, ale máte je pokrčené u těla. Elbow lever je trik který ohromí každého, i přesto, že vynaložení síly je minimální, naopak je cvik více o rovnováze a pravidelném zkoušení. Překvapivě rozdíl mezi bent armem a planchem je okem laika také minimální.

 
FOTO-zdroj:@pavak_bhardwaj_




FOTO-zdroj: @dan_youngbeast


Vyšvihnutý muscle up versus muscle up 

 

Teď nemám na mysli pomalý, krásný a dokonale čistý muscle up, ale klasický muscle up s lehkým kopnutím (švihnutím) nohou, a tak trochu „crossfiťácký“ muscle up, při kterém jde v podstatě o změnu těžiště. Člověk se dostane nad hrazdu oběma způsoby, zatímco „crossfiťácký“ muscle up je více o pochopení techniky vyšvihnutí se nahoru, u druhého je potřeba trénovat i měsíce. 

FOTO-zdroj:@amayathlete


FOTO-zdroj: @dan_youngbeast

 

Dragon flag na bradlech versus podepřená „stojka“ na bradlech

 

Vynaložení síly je opět z hlediska porovnání na úplně jiné úrovni. Při stojce máte celé ruce podepřené na bradlech, nepotřebujete ani přílišnou sílu nebo balanc. Jde hlavně o překonání strachu a pevný úchop. Zatímco u dragon flagu je potřeba mít hodně pevný střed těla, stejně tak i nějakou tu sílu v rukou. V případě, že se u podepřené stojky nahnete co nejvíce dozadu, vypadá rázem jako náročný cvik a může být podobná dragon flagu. 


FOTO-zdroj: @Amazon princess

 FOTO-zdroj:@kate_calisthenics


Front lever versus dragon flag

 

Opět tady máme dragon flag, tentokrát v porovnání s front levrem. Samozřejmě dragon flag na pole dancové tyči nebo s částečným opřením o hrazdu je daleko těžší než ten na zemi. Přesto je dragon flag pouze předchůdcem samotného front levru. Díky dragon flagu se postupem času k front levru můžete dopracovat. Zatímco dragon flag např. na zemi nebo na lavici, zvládnou i ti, kteří trénují workout pár měsíců, full front levru nedosáhnou někteří jedinci nikdy. Rozdíl spočívá v rozložení těžiště. U dragon flagu máte částečně opřenou vrchní polovinu těla o zem, zatímco u frotn levru je veškerá váha v moci silných rukou. 

 
FOTO-zdroj: @pepe_handstands

 



FOTO-zdroj:@pepe_handstands


Pokud chcete zapůsobit na někoho, kdo není odborník přes workout, nemusíte vytahovat ta největší esa z rukávu, spousta cviků, nad kterými diváci na exhibicích žasnou jsou ve skutečnosti poměrně jednoduché a laik dřinu za všemi těžkými prvky nepozná. Daleko více než některé silové prvky mají úspěch všemožné otočky, přeskoky přes hrazdu a jiné dynamické prvky. Tak, jako my jen stěží odhadneme, které prvky patří např. v krasobruslení nebo v tanci k těm složitějším, divák workoutové soutěže nepochopí, proč člověk, který na ně po celkové stránce zapůsobil, skončil třetí. 


Monika

Monika se street workoutu věnuje 7 let, v posledních 4 letech se aktivně věnuje weighted workoutu. Je členkou Raw workout týmu. Účastní se workoutových exhibic a vystoupení po celé ČR. Na kontě má několik zlatých medailí vybojovaných jak v ČR, tak v zahraničí. V roce 2015 uspořádala projekt s tématikou zdravého životního stylu pro žáky 2. stupně ZŠ.

Další články, které by tě mohly zajímat