Homepage Články Sparing partner. Jak vybrat správného parťáka ke cvičení?

Sparing partner. Jak vybrat správného parťáka ke cvičení?

Autor: Monika

112

24.12.2020

Alfou a omegou cvičení je motivace. Motivace je to, co tě donutí vstát z gauče a začít něco dělat. Myslím, že nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že letos dostala naše motivace ke cvičení pořádně na frak. Nejsi v tom sám, možná ti chybí jen slyšet nahlas počítání opakování, vzájemné hecování a podpora druhé osoby. Možná je čas poohlédnout se po vhodném sparing partnerovi. 

Kdo je to sparing partner? 

Sparing partner je jednoduše tvůj workoutový parťák, spřízněná duše pro trénink. Někdo, kdo s tebou bude pravidelně cvičit, budete se vzájemně podporovat a dopomáhat si při některých cvicích. Když budeš cvičit se svým sparingem, dosáhneš lepších výsledků, rychleji se probojuješ ke svému cíli a hned budeš mít o důvod víc jít na trénink. Zažiješ při tréninku legraci a budeš si mít s kým povídat o stejné zálibě. Sparing partner je motivací už jen proto, že je. Stačí jen to, že za tebou stojí a je schopen v případě potřeby zasáhnout. Nicméně najít dobrého sparing partnera nemusí být tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát.

Sparing partner tě donutí vstát z gauče, i když se ti zrovna nechce cvičit FOTO - zdroj:

Kterým sparing partnerům se raději vyhnout?

Kecálek 

Člověk, který ví všechno nejlíp. Ví nejlépe jak odjet všechny cviky, jen jeho tréninková metoda je ta nejlepší. A i když s jistotou ví, jak všechno dělat nejlíp, sám nedělá téměř nic. Většina jeho tréninku je založena na komentování svého sparinga. Avšak jeho zásoba „vědomostí“ nemění nic na tom, že jsou jeho výkony spíše podprůměrné. 

Druhým typem kecálka je sparing partner, který většinu času stráví mluvením než cvičením. Není nic na tom si během tréninku popovídat a pobavit se, ale když je 80 % tréninku založeno na povídání si o včerejší večeři a pouze zbytek tvoří samotné cvičení, nemá trénink význam, který by měl mít. Abychom však sparingovi nekřivdili, část jeho tréninku tvoří také pravidelná tvorba selfíček. 

Profesionál

Kamarád, který je o mnoho víc fit než ty, cvičí už dlouho, má bohaté zkušenosti. Zároveň má daleko více svalové hmoty, jinou tělesnou hmotnost a fyzickou zdatnost. Je možné, že nebudeš stíhat jeho tempo, což není dobré ani pro jednoho z vás, zatímco on bude v tréninku zaostávat, ty půjdeš do vypětí posledních sil. Je lepší najít si k sobě někoho s podobnými cíli a fyzickou zdatností, abyste si navzájem mohli dopomáhat. Někdo, kdo je o mnoho víc fit, než ty by mohl být tvůj trenér, ale ne sparing partner. 

Profesional a začátečník tvoří lepší kombinaci jako trenér a klient

Rejpal

Neustále tě během tréninku buzeruje, křičí na tebe „dělej, zaber pořádně, neflákej to“. Dobírá si každou tvoji chybu, chce, abys přidal, i když sotva lapáš po dechu. Občas povzbudí slyšet „ještě jeden dáš, nebo pojď, můžeš,“ vše je ale v přátelském duchu a není to přehnané. Často se motivační pokřik hodí při dotahování posledních opakování během náročného tréninku nebo na soutěži. Sparing, který po tobě neustále křičí na první pohled motivační fráze, tě naopak může od tréninku odradit. Podvědomě ti sebevědomí snižuje, a navíc se víc soustředíš na jeho křik než na samotný trénink. 

Jaký by teda měl být? Ten tvůj vysněný workoutový parťák. 

Ideální sparing partner

Neexistuje žádný univerzální ideální sparing partner. Je to někdo, s kým se cítíš dobře, někdo, díky komu se na trénink těšíš o něco víc. Vzájemně se hecujete, motivujete a podporujete. Přesto je pár drobností, které by měl tvůj sparing splňovat pro větší předpoklad dlouhodobého trénování.

Stejné workoutové cíle

Důležité je, aby tréninkový partner měl stejné, nebo alespoň podobné cíle jako ty. Ať už je vašim cílem zhubnout 5 kg, připravit se na soutěž nebo se chcete naučit stojku, důležité je, že jste v tom spolu. Budete si moci nastavit stejný tréninkový plán, navzájem se podporovat a dopomáhat si. Společně pak můžete sledovat svůj progress.


S dobrým parťákem dosáhneš svých cílu rychleji


Podobná fyzická kondice

Je velmi velkou výhodou, když je tvůj workoutový parťák přibližně ve stejné fyzické kondici jako ty. Pokud by byl jeden z vás o hodně více vytrénovaný a silnější, tak by jeden z dvojice stagnoval a druhý se mu naopak snažil vyrovnat a dohnat ho. Např. u dopomoci některých cviků bude silnější sparing schopný pomoci slabšímu, ale silnější sparing by musel žádat o pomoc někoho jiného. Drobný rozdíl v silové zdatnosti může být naopak motivující, kdy se chceš silnějšímu parťákovi přiblížit a on se naopak nechce nechat zahanbit. Velký silový rozdíl může být prospěšný ve vztahu trenér – klient.


Důležité je mít při tréninku podobné tempo

Spolehlivost

Partner, který chodí vždycky pozdě nebo opakovaně nepřijde na domluvený trénink není žádná výhra. Pokud jste na tréninku domluveni a partner nemá snahu se ani omluvit, že nepřijde, je na čase poohlédnout se po někom jiném.


Sparingové by is měli vážit společně stráveného tréningu

Pohoda při tréninku

Můžete být sami sebou. Nemusíte se přetvařovat a přehnaně se snažit, abyste na druhého zapůsobili. Cítíte se zkrátka se svým parťákem dobře. Na tréninku panuje pohodová atmosféra a legrace. 


Třeba už máš svého workoutového parťáka u sebe doma

Sparing partner udělá tvůj trénink rozhodně zajímavější a donutí tě vstát z gauče, když se ti zrovna nebude chtít cvičit. Naopak pokud tě tvůj parťák při tréninku zdržuje a omezuje, je lepší cvičit sám. Ideálním sparing partnerem, se kterým se rozhodně zasměješ a nikdy tě neodmítne může být i tvůj chlupatý kamarád. Máš jistotu, že většinu tréninku nestrávíte mluvením a tvůj mazlík se dobře unaví. 

Monika

Monika se street workoutu věnuje 7 let, v posledních 4 letech se aktivně věnuje weighted workoutu. Je členkou Raw workout týmu. Účastní se workoutových exhibic a vystoupení po celé ČR. Na kontě má několik zlatých medailí vybojovaných jak v ČR, tak v zahraničí. V roce 2015 uspořádala projekt s tématikou zdravého životního stylu pro žáky 2. stupně ZŠ.

Další články, které by tě mohly zajímat