Homepage Články Má protahování smysl?

Má protahování smysl?

Autor: Honza

18

01.09.2022

Téma protahování je již samo o sobě kontroverzní. O tom, zda-li protahovat před, během nebo po tréninku či raději úplně mimo něj bude sportující veřejnost diskutovat neustále. Je však vůbec potřeba se protahovat?

V první řadě se hodí uvést, co to vlastně to protahování je, a proč se traduje ho využívat. Protahování má sloužit jako prostředek ke zvyšování rozsahu pohybů. Rozsah pohybu kloubu bývá omezen v případě, že jeden či více okolních svalů nedosahují při natažení své plné délky a jsou tzv. zkrácené. V takovém případě se doporučuje násilně svaly dynamicky či staticky natahovat, čímž bychom měli obnovit jejich plný rozsah. Ovšem mělo by to být jen do bolesti a nikoliv přes ní. Bystřejší jedinci ke klasickému protahování doporučují zařazovat i posilování protilehlých svalů, které by mělo zařídit, že bude rozsah pohybu zároveň podpořen i silou svalů, které se podílejí na jeho vykonávání. Má něco takového opravdu smysl?

Pokud zkrácení svalu nastalo jako následek nějakého onemocnění či zranění, tak může být protahování skvělým pomocníkem v boji za udržením nebo zlepšením rozsahu pohybu.  V takovém případě se však obecně za nejvhodnější metodu protahování považuje tzv. postfacilitační strečink, při kterém nejprve využíváme tlak proti odporu pomocí protilehlých svalů a následně relaxaci doprovázenou protahováním daných svalů. Pokud však není důvodem zkrácení náhlá změna zdravotního stavu, ale došlo k němu dlouhodobým nepřirozeným a neekonomickým fungováním pohybového aparátu, tak nemusí být protahování smysluplným řešením. 

Banánová stojka nemusí být vyřešena jen páčením ramen o futra.

Pokud se někomu tedy nedaří udržet rovnou stojku kvůli malému rozsahu v ramenních kloubech a zkrácení svalů v oblasti pánve, tak ho z banánového handstandu nemusí vysvobodit protahování, ale bylo by vhodnější vyřešit příčinu toho, proč tělo nefunguje správně. Jednat se může jak o nefunkčnost hlubokého stabilizačního systému, tak nedostatečné napřímení osového aparátu, ale například i špatné nastavení chodidel způsobené plochonožím či vbočenými kotníky, které při stoji a potažmo chůzi narušují funkci výše uložených segmentů.

Protažení může zlepšit elasticitu svalu, ale ve většině případu jen krátkodobě. Ani pravidelné protahování nemusí přinést požadované ovoce, jelikož se svaly budou díky špatně nastaveným základním pilířům těla stále vracet do stejného stavu, které pohybový aparát považuje za přirozený, a proto si ho sám vytvořil. Paradoxně může docházet téměř až tomu, že se svaly budou postupně více zkracovat, jelikož pro ně bude násilná změna jejich "přirozeného" stavu stresová.

Strečink zatracovat nechceme. V určité formě může pomoci, ale neměl by sloužit jako prostředek k vyřešení problémů, které mají příčinu jinde. Proto pokud se někdo cítí dlouhodobě "zkrácený", tak zařazení protahování nemusí být tím vhodným nástrojem pro úpravu daného stavu, ale chtělo by to jít na vše chytřeji. 

Honza

Fyzioterapeut, který se street workoutu věnuje od roku 2013. Je členem týmu Workout Mělník a na českých street workoutových soutěžích získal celkem 8 zlatých medailí. V roce 2019 reprezentoval naší zemi na mistrovství světa ve freestylu v Moskvě.

Další články, které by tě mohly zajímat

Autor: Honza

19.09.2022