Legenda jménem Mathew Zlat! Jak může člověk dipovat dohromady skoro 300 kg?

Články Tréninky
Autor: Honza Holinec


Když se před skoro 2 lety mezi Čechy a Slováky poprvé dostalo video shybujícího a dipujícího Mathewa Zlata, mysleli si, že ty váhy jsou v librách a ne kilogramech (jen pro představu 1 libra je 0,454 kg). Dokonce i slovenský šampion Andrej Katrenčík Mathewa na instagramu obvinil, že se jedná o fake video. Nikdo se ani nemůže divit, že si to myslel, protože kdo by si kdy pomyslel, že může 18letý kluk dipovat 155 kg? Tuhle váhu Andrej poprvé vytlačil až o necelý rok později a Adam Raw po těch x letech trénování skončil na 150 kg, takže byly Mathewova videa opravdu fake? Nejspíš kdyby nepřijal pozvání na CWWB, tak si lidé myslí, že ano, ale Mathew dorazil a ukázal, že váhy na jeho kotoučích v Sevastopoli byly skutečně v kilogramech a ne librách. Předvedl zde neskutečné výkony, a to v rámci těch nejstriktnějších pravidel, která Adam Raw stanovil. Povedl se mu striktní přítah se 120 kg a na bradlech vytlačil neskutečných 170 kg. Původně chtěl zkusit ještě mnohem víc, ale sám prohlásil, že těch 170 kg bylo nějak těžkých, takže se rozhodl neriskovat a skončit svým druhým pokusem. I tak však stanovil nové rekordy, které zatím překonává jen on sám. V současné době totiž při svých 103 kg a 182 cm dipuje 195 kg a přitahuje 125 kg. Dříve se hodně věnoval i přítahům na jedné ruce a při svých tehdejších 87 kg se mu povedlo jedno opakování s dalšími 32,5 kg navíc. Co je tedy tajemstvím, tohoto 19letého studenta z Ruska a jak vlastně vypadaly jeho začátky? To vše a mnohem více se dozvíš v následujícím rozhovoru, který nám Mathew poskytl.




Jak dlouho se věnuješ kalistenice a proč si s ní začal?

V podstatě se nevěnuji klasické kalistenice, ale dělám pouze weighted kalisteniku – tedy s přidaným závažím. Na mém absolutním začátku jsem přes 7 měsíců chodil do posilovny, potom jsem si dal půl roku pauzu a rok jsem se věnoval kalistenice jen s vlastní váhou. No a teď to je už skoro 5 let, co cvičím pouze se závažím a měnit to rozhodně nehodlám. Cvičit jsem začal protože jsem chtěl být především silnější, jelikož na ruské poměry jsem byl celkem slabé dítě. Ve 12 letech jsem dokázal udělat maximálně nějakých 7 shybů, 20 kliků a 5 dipů, přičemž ostatní kluci dokázali daleko víc opakování.


Takhle vypadal Mathew, když mu bylo 15

Jak často trénuješ a jak své tréninky rozděluješ?

V současné době cvičím 2x až 4x týdně. Do každého mého tréninku zařazuji vždy jak shyby, tak i dipy, což jsou v podstatě i jediné dva cviky, kterým se věnuji. Pouze obměňuji série, počty opakování, přidanou váhu a za poslední, to jsou tzv. deadstopy. To znamená, že se u dipů na nějakou chvíli ve spodní fázi zastavím a až pak provedu samotný tlak. U shybů to potom vypadá tak, že si dám pauzu v cca polovině samotného přítahu, a nebo ve vrchní fázi, kdy mám bradu nad hrazdou.


Jaký je tvůj oblíbený prvek?
Mým oblíbeným prvkem je front lever, kterému ale nevěnuji nějakou extra pozornost, protože se opravdu soustředím jen na dipy a shyby.


Jaká soutěž pro tebe byla tou nejlepší?

Nejlepší soutěží pro mě byl czech workout weighted battle 2019, který se konal v Praze. Na tuto soutěž jsem se extrémně připravoval a jsem rád, že jsem se těch 2000 kilometrů nevláčel zbytečně. Povedlo se mi totiž stanovit nový evropský rekord ve striktním přítahu i dipu a celou akci jsem si moc užil.

Mathew a 170 kg mezi nohama

Jak vypadá tvůj jídelníček? Užíváš nějaké suplementy?

Nedržím žádnou speciální dietu ani nic podobného. Jím v podstatě cokoliv, co se mi dostane na talíř, nejčastěji to je nejspíš kuře. Musím se přiznat, že miluji čokoládu a vůbec se neomezuji v tom, kolik jí kdy sním. Z doplňků užívám jen kreatin a jednou za čas si namíchám protein.


Měl jsi někdy nějaké vážné zranění?
Nikdy se nejednalo o nic vážného, vždy to byly jen nějaké drobnosti. Snažím se být opatrný, a to hlavně z toho důvodu, že by mě pauza kvůli zranění dost omezovala v mém progresu. Zdraví pro mě je vždy na prvním místě a opravdu se nevyplácí ho pokoušet a chodit za svoje hranice.


Čemu by ses chtěl věnovat po škole a čemu se věnuješ nyní ve svém volném čase?
Rád bych naplno propojil svůj život se sportem a trénováním. V současné době se zabývám trénováním lidí, ale jen v omezeném množství. Až budu dostatečně dobrý, tak bych rád svou klientelu rozšířil, ale teď jsem více než spokojený. Kdybys měl/a zájem o mé tréninkové programy, stačí napsat na můj instagramový profil a určitě se nějak domluvíme.


Za peníze, které Mathew vydělal trénováním lidí, si pořídil 200 kg v extra tenkých kotoučích.

Proč si myslíš, že většina lidí stagnuje?

Jednoduše, protože nemají dostatečné znalosti o tom, jak by měl vypadat silový trénink, přitom je to tak jednoduché.


Máš nějakou radu pro začátečníky?

Ať nikdy nezanedbávají své základy! Vybudujte si je od začátku pevné a silné, protože o tom to celé je.

Jaké jsou tvé aktuální plány a cíle?
Nyní se připravuji na dip s 200 kilogramy a nic jiného mě teď nezajímá. Před necelými 3 měsíci jsem svou vysněnou dvoustovku už okusil, ale bohužel jsem na ni ještě nebyl dostatečně silný. Nyní jsem dal pauzu od těžkých vah a nízkých opakování a věnuji se provádění více opakování. Snažím se dělat vše proto, abych při mém dalším pokusu už nezaváhal a těch 200 kg vytlačil! Až si odškrtnu tento cíl, tak se vrhnu na shyby, které bych taky rád posunul o level výš.


Snad si už nikdo netroufne tvrdit, že shyby a dipy nebudují svaly

Co k tomu všemu dodat? Mathew je neskutečně cílevědomý, namotivovaný a vytrvalý člověk. Ty výkony, které předvádí nejsou výsledkem pár měsíců tvrdé dřiny, ale jedná se o dlouhodobý proces, který má on sám pečlivě promyšlený. Cvičit s přidaným závažím začal poměrně dost brzo a jeho tělo se tomu krásně přizpůsobilo. Jak sám uvedl, tak neměl nikdy žádné vážné zranění, a to hlavně z toho důvodu, že má dokonale vybudované základy a vše dělá s rozumem. Ví, že nemůže cvičit neustále těžké tréninky, ale že je potřeba zařazovat i ty lehké a vše krásně střídat. Také hlavně začal postupně a trvalo mu dost dlouhou dobu, než se vůbec pustil do nějakých extrémních vah.
To by mohla být i taková rada pro každého, kdo s přidanou zátěží začíná cvičit, nebo už nějakou dobu cvičí. Vybuduj si pevné základy a nikam nespěchej.


Vše má svůj čas a vždy je lepší dát o opakování, kilogram, nebo sérii méně, než aby ses několik týdnů, či měsíců léčil s nějakým vážným zraněním. Na Mathewovi je zajímavé, že se věnuje v podstatě jen dvěma cvikům a obětuje jim maximum, a to je také jeden z důvodů, proč má na svém kontě tak neuvěřitelné výkony. Kdyby odcvičil třeba i jen několik opakování shybů či dipů s jeho vlastní váhou, tak by dokonce ztratil určitou část své síly. Přesouval by se totiž k vytrvalostnímu tréninku a to s úplně jinou váhou, než na kterou je jeho tělo zvyklé, a tak by si rozhodil celý proces progresu, kterým prochází. To co on dělá je tedy takový jeden velký extrém. Soustředí se na dva cviky a věnuje jim maximum, takže i jeho regeneraci a vše okolo směřuje jen k tomu, aby zvedal více váhy a dělal více opakování. Tím se i liší od většiny atletů, kteří se rozvíjejí ve více směrech, ale zase se nejspíš nikdy nepřiblíží k těmto číslům.


Je na zvážení každého, jestli má pro něj větší váhu komplexnost, nebo posouvání lidských limitů v jednom jediném směru. Mathew si svou cestu našel a je díky ní neskutečně šťastný a daří se mu v ní, což by mělo být hlavním motem pro každého člověka. Není potřeba soudit, že někdo necvičí nohy nebo nedělá tenhle či tamten cvik. Mathew je výjimečný a někdo jako on tu ještě nebyl, takže neváhej a najdi si svou správnou cestu i ty a jdi si za svými sny.