Homepage Články Co je to centrace kloubů, a proč je při cvičení klíčová?

Co je to centrace kloubů, a proč je při cvičení klíčová?

Autor: Honza

9

20.06.2022

Téma centrace kloubů jsme nastínili již v našem článku o hlubokém stabilizačním systému, na který tedy dnes navážeme a tuto problematiku více rozvedeme. Co to tedy ta centrace kloubů vlastně je, a proč bychom ji měli věnovat alespoň část naší pozornosti?

Začneme z lehka. Téma dnešního článku se bude týkat postavení kloubních spojení lidského těla, a proto si na začátek v rychlosti nastíníme i nějakou tu anatomii. Klouby jsou v jednoduchosti spoje dvou a více kostí mezi sebou. Plochy těchto spojů bývají obaleny chrupavkami, společně obaly kloubními pouzdry a doplněny vazy, které s bezpečnostních důvodů omezují nepřirozené rozsahy pohybů kloubů. Pohyby kostí vůči sobě potom zajišťují kosterní svaly, které se upínají vždy kost na kost a tudíž přes kloubní spojení přecházejí. Funkce svalů je definována zejména jejich schopností zkracovat svou délku, což má za následek přiblížení místa, kde sval začíná, vůči místu, kam se upíná. Ve zkratce tedy není potřeba si klouby představovat jako nějaké složité segmenty o X součástkách. 

Anatomii máme za sebou, tak pokročíme k jádru věci.

Aby v kloubech probíhal nerušený a především kvalitní pohyb je potřeba, aby na sebe kloubní plochy sousedních kostí naléhaly v jejich co nejpřirozenějším postavení. To znamená, že by měly být jamka kloubu a jeho hlavice vůči sobě ve vyvážené, tedy centrované pozici, která umožňuje ideální rozložení tlaku, kterému musí tato jednotka čelit. Tento stav by měl být přítomný jak v klidnu, tak především při aktivním pohybu. Pokud tomu tak není a dochází tedy k decentrovanému (nevyváženému) postavení kloubů, tak se bude jednak jedna část zejména hlavice kloubu více opotřebovávat, než ta druhá, ale také tuto nestabilitu pocítí i svaly, které nebudou moct fungovat v ideální souhře. Pro lepší představu si můžeme uvést příklad na ramenním kloubu. Jamku nám tvoří lopatka a hlavici pažní kost. Decentrované postavení tohoto kloubního spojení si můžeme představit jako skoro až takové vykloubení, kdy si například můžeme při přední nestabilitě nahmatat, jak nám hlavice pažní kosti vyčnívá vůči klíční kosti.

Postavení segmentů v ramenním klobu. FOTO - zdroj: martinafallerova.cz

Decentorvané postavení kloubů může vznikat jak poúrazově, tak především při nevhodném zatěžovaní, respektive přetěžování. Na vině může být plno faktorů. Pokud se však člověk s v podstatě tedy nestabilními klouby pravidelně věnuje cvičení s vlastní váhou a to ať už na hrazdě, bradlech či zemi, kdy tlak na kloubní plochy vyvíjí celá jeho hmotnost v zatížení, tak mimo výkony, které nemusejí odpovídat jeho představám vzhledem k vynaloženému úsilí se může často setkávat zejména s bolestmi a zraněními. Co je však horší je fakt, že tím přispívá k riziku vzniku onemocnění jako je například osteoartróza, která může vyvrcholit až k voperování umělé náhrady kloubů. To nejspíš není cílem nikoho z nás, a proto dokud je to možné, tak bychom měli postavení našich kloubů část naší pozornosti věnovat, abychom se přesně takovému scénáři vyhnuli. 

Centrované postavení zejména ramenních kloubů je klíčové pro provádění těžkých workoutových prvků, ale je také zodpovědné za to, zda-li je zvládneme provádět dlouhodobě. FOTO - zdroj: @petriklesak

Jak si správné postavení našich kloubů otestovat a jak s ním můžeme pracovat s představíme v našich budoucích článcích.

Honza

Street workoutu se věnuje od roku 2013. Studuje fyzioterapii a pracuje jako trenér. Je členem týmu Workout Mělník a na českých street workoutových soutěžích získal celkem 8 zlatých medailí. V roce 2019 reprezentoval naší zemi na mistrovství světa ve freestylu v Moskvě.

Další články, které by tě mohly zajímat