Homepage Články Co bolí, to sílí. Pravda, nebo mýtus?

Co bolí, to sílí. Pravda, nebo mýtus?

Autor: Honza

31

20.10.2022

Motivační slogan "co bolí, to sílí" slyšel snad už každý. Někdo si díky němu dokáže obhájit nepříjemné pocity během náročných fyzických činností a jiný si s ním třeba i nastavuje měřítko vynaloženého úsilí. Má však smysl se něčím takovým řídit?

Na úvod je vhodné si uvést, že existuje bolest a bolest a zejména pro začátečníka bude náročnější jednu od druhé rozeznávat. V jednom případě se může jednat o (pro masochisty) příjemné pálení svalů při více opakováních a ve druhém o nepříjemné a nejisté, tlaky či tahy lokalizovatelné v různých segmentech pohybového systému. Ani s jedním není radno si tolik zahrávat a ve druhém případě to platí dvojnásobně. Co bolí, to sílí může s tučnými uvozovkami platit maximálně pro pálení svalů, ale i se z logiky věci nebude jednat o nic až tak zdravého. Jakákoliv bolest, kterou naše hlava vnímá (tady by se příhodně hodilo použít pro změnu rčení "bolest je jen v hlavě") je signál našeho těla, že něco není v pořádku.

FOTO - zdroj: @adam.rybacek

Pokud se jedná o svalovou bolest při cvičení, tak nám naše tělo dává najevo, že cvičíme intenzivněji, než na co je aktuálně zvyklé. Z toho důvodu můžeme i pozorovat, že se pravidelným cvičením posouvají limity počátku vnímání těchto pocitů. Pokud však bolest nemá tolik charakter napumpovaného či unaveného pálení, tak nám naše tělo může dávat spíše najevo, že naše technika pravděpodobně nepatří k těm nejdokonalejším, případně, že je naše tělo nějakým způsobem přetížené. Pokud tedy budeme v takovém cvičení pokračovat, tak si akorát budeme prohlubovat nevhodné stereotypy, z kterých ani naše zdraví nebude příliš nadšené. Bolest však může být vizitkou i přetěžování z jiných důvodů, které je vhodné se snažit reflektovat, konzultovat a ideálně na nich i zapracovávat. I když se může podařit bolest přecvičit, čímž by se omílané rčení potvrdilo, tak může její důvod přetrvávat a skrytě číhat v pozadí celého dění. 

Výše zmiňované informace k bolestem okolo cvičení se nemusí týkat ani samotných tréninků. Pokud je pro pravidelného cvičence náročné se 3 dny po tréninku pořádně hýbat, tak může být na vině buď zařazení nového cviku či systému, na které se teprve začíná adaptovat a v horším případě projev právě špatného fungování, případně přetěžování jednotlivých segmentů pohybového aparátu.  

Doporučení na závěr by tedy mohlo znít nebrat projevy svého těla na lehkou váhu, ale zároveň zase neutíkat od prvního náznaku používá svalových partií. Rozhodně se však cvičení přes bolest nemusí vždy až tak vyplácet.

Honza

Fyzioterapeut, který se street workoutu věnuje od roku 2013. Je členem týmu Workout Mělník a na českých street workoutových soutěžích získal celkem 8 zlatých medailí. V roce 2019 reprezentoval naší zemi na mistrovství světa ve freestylu v Moskvě.

135ee899de6ea79.png

Najdi nejbližší hřiště

Další články, které by tě mohly zajímat