Homepage Začátečníci Krátkodobé vs. dlouhodobé cíle

Krátkodobé vs. dlouhodobé cíle

Autor: Honza

19

01.08.2020

V dnešním článku nebudeme řešit žádné konkrétní tréninkové plány ani samotné cviky, ale povíme si něco o tom, jak si určit svůj krátkodobý a dlouhodobý tréninkový cíl, a co to vlastně vůbec je. Takže se pohodlně usaď a nech nás představit ti širší pohled na samotné trénování s vlastní váhou.

Co je to krátkodobý a dlouhodobý cíl?

V první řadě bychom ti rádi vysvětlili, co to vlastně krátkodobý a dlouhodobý tréninkový cíl je a až potom nakousneme, proč se tyto dva pojmy vyplatí rozlišovat. 

Krátkodobý cíl je ten cíl, kterého chceš dosáhnout teď hned případně v nejbližší době. Může se jednat jak o konkrétní prvek, tak počet opakování. Zvednutou přidanou váhu, délku statického držení, případně i samotný set. V rámci krátkodobého cíle se snažíš soustředit na tento konkrétní pojem a je pro tebe prioritou. Příkladem krátkodobého cíle může být třeba udělat svůj první muscle up nebo třeba udělat prvních 10 shybů.

Oproti tomu dlouhodobý cíl, je nějaký výhledově delší cíl, který je více zobecněný a měl by být nadřazený tomu krátkodobému. Příkladem může být třeba vize "chci být dobrý ve statických prvcích". Jak můžeš tuto vizi splnit? Tím, že si určíš své krátkodobé cíle, jako bude například naučit se back lever, front lever, stojku, planche,...

Už ti jsou jednotlivé pojmy jasné?

Proč něco takového řešit?

Poměrně dost začátečníků, ale i pokročilých často vyhoří na tom, že bezhlavě cvičí a cvičí a nedostává se jim takového progresu, jak by očekávali. Proto je určitě na místě si v hlavě tyto dva pojmy rozdělit a postupně si plnit své tréninkové krátkodobé cíle směřující k tomu dlouhodobému. Nemusíš si nic z toho psát do deníku nebo tesat do kamene. Jen o těchto pojmech začni trochu více přemýšlet a urči si, co je pro tebe aktuálně největším snem a čeho bys rád dosáhl v budoucnu. Díky správně nastevenému cílení si hlavně můžeš sestavovat a plánovat své tréninky dle potřeby krátkodobých vizí vstříc těm dlouhodobým a můžeš si kromě zaručenějšího progresu i lépe mapovat svůj osobní i tréninkový vývoj.

Dlouhodobý cíl samozřejmě nemusí být jen jeden a nemusí být pořád stejný. Každý přece měníme jak své názory, tak své sny, a je zbytečné se bát toho, že nějaká změna je nepřípustná a naše okolí ji nemusí tolerovat. Koho to zajímá? To že několik let cvičíš jen se svou vlastní váhou a najednou přesedláš na weighted je přece v pořádku. Nikdo nemá právo ti diktovat, co a jak máš dělat, nebo co má být tvým cílem. Je to tvůj život a tvé tréninky, tak si je sestavuj podle sebe a na nikoho se neohlížej. Dělej, co tě baví a nenech se od svých cílů odradit nebo se rozhodit. 

Cvič, co tě baví a jen s lidmi, kteří za to stojí.

Jak vypadají tyto cíle v praxi?

Hlavní myšlenkou tohoto článku je vysvětlení výhody stanovení dlouhodobého cíle, kterého můžeš dosáhnout pomocí těch krátkodobých. Plno workouterů se totiž věnuje více směrům současně, a díky tomu nemají dostatečný prostor na zlepšení se v každém z nich. Proto je z našeho hlediska mnohem výhodnější, určit si svůj aktuální obor, případně obory, a věnovat se jim naplno a se smysluplným záměrem. 

Chceš tedy progres v tom, co tě baví? Tak si nejprve urči, co to vlastně je - tedy svůj dlouhodobý cíl. Jsou to dlouhé sety na hrazdě nebo bradlech? Weighted? Freestyle? Statické prvky? Komplexní síla? Udělej si v tom pořádek a potom si stanov své krátkodobé cíle. Chceš se naučit nový prvek? Zvýšit počty opakování? Zvednout větší váhu? Odcvičit krásný freestylový set? Nebo třeba být komplexní ve více konkrétních aspektech? Tak na tom pracuj! Nezatěžuj se cvikama a prvkama, na kterých zrovna nepotřebuješ pracovat a věnuj se tomu, co má pro tebe aktuálně prioritu. Až tento svůj krátkodobý cíl splníš, můžeš se posunout k dalšímu a plnit tak postupně svůj dlouhodobý cíl. 


Honza

Street workoutu se věnuje od roku 2013. Studuje fyzioterapii a pracuje jako trenér. Je členem týmu Workout Mělník a sponzorovaným atletem firmy 4fitness a blackinsomnia. Na českých street workoutových soutěžích získal celkem 8 zlatých medailí a v roce 2019 reprezentoval naší zemi na mistrovství světa ve freestylu v Moskvě.

Další články, které by tě mohly zajímat