Homepage Weighted Jsou těžké váhy jen pro chlapy? 3 ženy, které tě přesvědčí o opaku.

Jsou těžké váhy jen pro chlapy? 3 ženy, které tě přesvědčí o opaku.

Autor: Monika

131

17.12.2020

Vlastní váha jim nestačí. A tak s údivem pozoruješ borce, kteří jsou schopni přitáhnout 60 kg na opasku, dipy a dřepy se závažím jsou pro ně běžnou rutinou. Většina žen dává naopak v posilovnách přednost běžeckému pásu a všemožným cvikům na hezký zadek. Vidět ženu dělat shyby, či jiné workoutové prvky je samo o sobě něco mimořádného a obdivuhodného. A co teprve, když toto něžné stvoření, které často potřebuje pomoc s nákupními taškami, dělá shyby a dipy s těžkými kotoučy nebo kettleballem

Pro někoho motivace, pro jiného pohrdání. Vžité stigma společnosti, že silný má být chlap a žena něžná křehká bytost s sebou přináší předsudky. „Budeš vypadat jako chlap, nebudeš moci mít děti, ublížíš si, je to nezdravé…“ O tom, že to nejsou nic jiného než pouhé přežitky tě snadno přesvědčí např. Táňa Raw, barlerina nebo barlerinamama, ženy které mají krásné zdravé děti a cvičí weighted dokonce i v těhotenství. 

Vyzpovídali jsme trojici žen, které se těžkých vah rozhodně nebojí. Co si myslí o vžitých předsudcích a co radí všem ženám, které chtějí cvičit s přidaným závažím?


Barbora Bad’urová (fit.girly.girl) - Slovensko



Setkala ses někdy s negativní reakcí okolí, že jako žena zvedáš těžké váhy? 


Aaano, s predsudkami som sa stretla. Komentáre typu, že mám ruky a ramená už ako chlap a že by som mala radšej robiť jógu. Väčšinou však reakcie boli pozitívne hlavne od ľudí, čo sami cvičia. Tie negatívne boli zas skôr od mužov, čo cvičili naposledy asi na základke...
 
Jaká je tvoje maximálka na shyb a na dip?
35 kg na zhyb a niečo podobné aj na dip (tam som tie maximá až tak nešla). Tie opakovania dám 10 x 10 kg na zhyb a 10 x 20kg na dip. Ale samozrejme chcem sa po regeračnej prestávke znova s rozumom rozbehnúť a limity posunúť.




Barča zvládne přítah s 35 kg

 Co bys poradila všem ženám, které chtějí začít s weighted workoutem?

Nenechať sa odradiť predsudkami, že ženy sú slabé a že majú/môžu nabrať silu len pri cvičení nôh. Pre úplné začiatočníčky, čo sa týka zhybov, dipov atď sú podľa mňa super gumené pásy. Keď už viete spraviť napr. 10 poriadnych zhybov s vlastnou váhou je dobré si naložiť. Požičať si vhodný pohodlný opasok alebo vestu, ale dá sa znova pohrať aj s odporom gumených pásov. Cvičiť pravidelne, ale s rozumom, stanoviť si realistické ciele a nezabúdať na regeneráciu a dobrú výživu, aby sa človek nepretrénoval. Nájsť si niekoho skúsenejšieho, kto nás bude vedieť motivovať a usmerniť. Napr.ja mám aj skoliózu, čo mi však nebráni robiť weighted s rozumom. Čo sa týka tréningu nezabudnúť sa pred weighted workout dobre rozohriať!  Tiež po tréningu je dobrý statický strečing. 

     Co máš ráda na weighted workoutu?


Mám rada ten pocit sebavedomia, ktorý sa potom pretavuje aj do iných oblastí života. Mám pocit, že potom ľahšie zvládam aj iné prekážky, nezložím sa pri neúspechu, ale skúšam ďalej. A samozrejme klamala by som, keby som povedala, že nemám rada komplimenty, obdiv od iných a keď mi povedia, že ich motivujem viac trénovať.



Díky tréninku lépe zvládá i jiné překážky

     Máš nějaký oblíbený tréninkový typ?


U mňa najlepšie funguje najťažšia váha na začiatku a potom idem s hmotnosťami dole. Skúšala som to aj opačne, ale nie je to pre mňa, výkony boli vždy horšie. Asi je to aj o psychike, že mi skôr vyhovuje nakopnutie na začiatku. Momentálne maximálky toľko nejdem a skôr viac opakovaní s menšou váhou. Myslím si, že je dobré to striedať, aby sa svaly a mozog "nenudili".


Feriel Mesrour (feriel_sw) - Francie

 

Setkala ses někdy s negativními reakcemi okolí, že jako žena zvedáš těžké váhy?

Ano, setkala jsem se s negativními reakcemi od žen nebo od mužů ohledně street liftingu. Např. „buď opatrná nebo budeš mít fakt velké ruce a budeš vypadat jako chlap“ nebo „na holku jsi silná“. Negativa byla ale více od žen než od mužů. 



Negativní reakce byly spíše od žen než od mužů

Jaká je tvoje maximálka na shyb a na dip?


Moje maximálka na dip je 45 kg a na shyb 30 kg. Nikdy jsem nezkoušela maximální počet opakování, ale bude to asi 20 shybů a 40 dipů s vlastní váhou nebo tak nějak. 


 Co bys poradila všem ženám, které chtějí začít s weighted workoutem?

 

Dobrá rada – jestli něco chceš, jdi si za svým cílem. Vždycky tady bude kritika od jiných lidí. Na čem mi ale nejvíce záleží je to, že to dělám pro sebe ne pro nikoho jiného. A ne nebudeš vypadat jako Hulk, když budeš cvičit weighted workout.



Neboj, jako Hulk vypadat nebudeš

Co máš ráda na weighted workoutu?

Užívám si to, že mám více síly a zvedám více váhy.

 

Máš nějaký oblíbený tréninkový typ?

 

Můj oblíbený trénink jsou dipy 2x týdně (1 hypetrofie a 1 trénink nervového systému) 


 


Katarzyna Najman (2old2train) - Polsko


Setkala ses někdy s negativní reakcí okolí, že jako žena zvedáš těžké váhy?


Bohužel ano, i když v poslední době je takových připomínek stále méně. Pánové nejčastěji (když mě vidí poprvé v tělocvičně) mi chtějí poradit, obvykle pak rychle skočím na hrazdu, udělám 10 shybů a mám klid. Později se na mě nenápadně dívají a snaží se používat těžší činky než já. Ženy někdy říkají: Nechci mít svaly jako ty (obvykle říkám – v klidu, nebudeš, je to hodně práce) V poslední době se však objevují stále více pozitivních komentářů.
 
Jaká je tvoje maximálka na shyb a na dip?
 
Můj rekord ve shybu s přidanou vahou je 44 kg, s bradou nad hrazdu je to 57, 5 kg. Maximálka na dip je 50 kg. Co se týče maximálního počtu opakování s deadstopem, tak to bylo na soutěži 18 opakování s 10 kg a 12 opakování s 20 kg na shyb. U dipů svoji maximálku neznám, ale v roce 2018 jsem zvládla 16 opakování s 16 kg. 



A jak to máš ty? Zvládneš shyb s 57 kg?


 Co bys poradila všem ženám, které chtějí začít s weighted workoutem?
 
Jdi do toho. Pokud jsi zdravá a nemáš žádné zranění začni hned a zlepšuj se. Najdi si trenéra, který tě naučí techniku a vytvoří ti tréninkový plán. 
 
 Co máš ráda na weighted workoutu?
 
Vždycky jsem chtěla být silná a mít kontrolu nad svým tělem, a to mi weighted workout dal. Také přináší mnoho zdravotních benefitů. Zlepšuje hustotou kostí, snižuje stres, zlepšuje držení těla, pomáhá bojovat s bolestí, snižuje možnost zranění.



Síla, lepší držení těla, snížení stresu..i to jsou benefity weighted workoutu.


Máš nějaký oblíbený tréninkový typ?
 
Dělám většinou ploché řady jako 5x5 nebo 6x4, a některé narůstající řady jako 5431 nebo vlny 543543. Nikdy nedělám drop sety nebo pyramidy i když jsou skvělé pro budování vytrvalosti, ale já vždycky říkám, že nejsem „setařka“. Často dělám dynamické věci jako vysoké přítahy nebo muscle upy na hrazdě


Děkuji za rozhovor

Pro další dávku motivace přinášíme drobný seznam top žen ve weighted workoutu:

@kovalchukbogdana1
@sw_milaa
@monique_koenig
@_cristina_moraru
@barlerina
@barlerinamama
@tania_raw_workout
@amazon.princess.sw
@veron_greiner


Monika

Monika se street workoutu věnuje 7 let, v posledních 4 letech se aktivně věnuje weighted workoutu. Je členkou Raw workout týmu. Účastní se workoutových exhibic a vystoupení po celé ČR. Na kontě má několik zlatých medailí vybojovaných jak v ČR, tak v zahraničí. V roce 2015 uspořádala projekt s tématikou zdravého životního stylu pro žáky 2. stupně ZŠ.

Další články, které by tě mohly zajímat