Homepage Strava Časté dilema sportovce – jaký protein si vybrat?

Časté dilema sportovce – jaký protein si vybrat?

Autor: Monika

14

25.05.2021

Protein, suplement, po kterém jako první sáhne každý začínající sportovec s vidinou velkých svalů, rychlého progresu a regenerace. Kvalitní protein je nepochybně důležitým suplementem v životě aktivního sportovce, který potřebuje konzumovat vlivem cvičení větší množství bílkovin. Důležité je však nezapomínat na to, že se jedná pouze o doplněk stravy a v prvé řadě je důležité se zaměřit na kvalitní a vyváženou stravu, doplnit vitamíny a minerály a až poté řešit, který protein si vybrat. Velká dostupnost proteinů na trhu sebou přináší řadu otázek. Není protein jako protein, ne každý dokáže nabídnout stejnou kvalitu. Při výběru toho doplňku stravy je důležité sledovat především dva faktory, a to zdroj, ze kterého bílkovina pochází a výrobní metodu získané bílkoviny. 

U živočišných bílkovin se nejčastěji využívá kompletní mléčná bílkovina nebo její dvě frakce – syrovátka a kasein. Můžeš také objevit vaječné nebo hovězí proteiny. Rostlinných proteinů je také velká řada, hrachové, rýžové, konopné… Co se týče výrobní metody, tak jedna z  nejkvalitnějších a nejpoužívanějších metod je tzv. CMF neboli křížená mikrofiltrace, přičemž dochází k odizolování bílkoviny z původní suroviny zkříženým tokem přes keramické filtry. U této metody je nižší obsah laktózy a tuku. Tato technologie umožní zachovat vysoké množství přirozených biologicky prospěšných látek. 

Při výběru proteinu bychom se měli zajímat také o pořadí surovin, ze kterých je protein vyroben. Potravina, která je na etiketě uvedena jako první má zpravidla ve výrobku největší zastoupení. Pokud kupuješ např. syrovátkový protein a největší zastoupení u tohoto proteinu má sójový izolát nebo hydrolyzovaný kolagen, nejedná se o prvotřídní kvalitu ale o snahu ušetřit. Na prvním místě by se měl objevit syrovátkový izolát nebo koncentrát. Následuje shlédnutí obsahu bílkovin, typu bílkoviny a sladidla. Méně kvalitní protein se mimo jiné vykazuje přidaným cukrem nebo doslazení aspartamem. Pozor také na přidané aminokyseliny a kreatiny (např. taurin nebo kreatin). 


 

Druhy proteinů

 

WPC (whey protein concentrate) - je nejzákladnější ze syrovátkových proteinů. Výhodou je cenová dostupnost a příjemná chuť. WPC má vyšší obsah mléčného tuku a laktózy, je vhodný pro období objemu. 

Syrovátkový hydrolyzát (Hydro) - plusem je vysoká kvalita, dobrá vstřebatelnost. Je vhodný při hubnutí a rýsování. 

Syrovátkový izolát (WPI) - díky menšímu obsahu tuku a sacharidů je vhodný během spalování. 

Micelar Casein - díky dlouhodobému uvolňování aminokyselin zasytí na dlouhou dobu. Obsahuje hodně vápníků. 

Hovězí protein – obsahuje vysoké množství kolagenu, je vhodný pro vytrvalostní sportovce nebo pro lidi s intolerancí na syrovátku a laktózu. 

Sójový protein – jedna z mála výhod je dostupně nízká cena. Všeobecně je známá špatná vstřebatelnost sóji v lidském organismu, sójový protein obsahuje neplnohodnotné aminospektrum a špatně se rozpouští. 

 

Nezapomínej na to, že se nejedná o náhražku jídla, ale pouze doplněk stravy, jelikož pouze ze stravy bys získal potřebné množství bílkovin velmi těžko. Protein zásadně nemíchej s mlékem. Jelikož se často jedná o syrovátkový nebo kaseinový protein, mícháš v podstatě mléko do mléka. Protein je zbaven látek, které znesnadňují vstřebaní laktózy. Mlékem je tam přidáváš a tím prodlužuješ dobu vstřebání a trávení proteinu.


Monika

Monika se street workoutu věnuje 7 let, v posledních 4 letech se aktivně věnuje weighted workoutu. Je členkou Raw workout týmu. Účastní se workoutových exhibic a vystoupení po celé ČR. Na kontě má několik zlatých medailí vybojovaných jak v ČR, tak v zahraničí. V roce 2015 uspořádala projekt s tématikou zdravého životního stylu pro žáky 2. stupně ZŠ.

Další články, které by tě mohly zajímat