Homepage Rozhovory Acro jóga aneb netradiční cvičení nejen pro páry

Acro jóga aneb netradiční cvičení nejen pro páry

Autor: Monika

29

11.02.2021

Dnes vás seznámíme se sportem, který se dá provozovat i v tomto nelehkém období. Řeč je o acro józe. Na rozdíl od street workoutu, má acro jóga jeden háček, jsou k ní potřeba alespoň dva lidé. Není se čeho bát, nemusíte být nadaní sportovci ani bývalí gymnasté, abyste acro jógu zvládli, důležitá je především vzájemná důvěra, spolupráce a chuť se naučit něco nového. Letošní Valentýn bude bohužel trochu jiný než v předchozích letech. O romantické večeři v oblíbené restauraci si můžeme zatím nechat jenom zdát. O to více máme však příležitost na svátek všech zamilovaných zkusit něco nového. Během acro jógy vás čeká plno legrace, možná i pádů, tak či onak, vás acro jóga s partnerem sblíží a kdo ví, možná najdete společnou aktivitu, která vás bude bavit. Samozřejmě můžete tuto formu lehké akrobacie zkusit i se svou kamarádkou, kamarádem nebo třeba sourozencem. 

 

Co je to acro jóga? 

 

Acro jóga je kombinace jógy a párové akrobacie. Nejčastěji je realizována ve dvou lidech, „acrobatů“ však může být daleko více. Jednotlivé pozice ve více lidech jsou naoko pro diváka o to více poutavější. Dneska však zůstaneme u párové aro jógy. Každý z dvojce má svoji vlastní roli. Jeden z partnerů tvoří základnu (nebo také bázi) a druhý partner je tzv. letec. Báze je člověk, který je zpravidla po celou dobu v kontaktu se zemí. Letec je ten, který je ve vzduchu, a v kontaktu s bází je prostřednictví rukou, nohou či jiných částí těla. Řekla bych, že letec musí mít tak trošku pro strach uděláno a plně důvěřovat svému partnerovi, který by měl mít naopak dostatek síly na to, aby partnera ve všemožných polohách a kreacích udržel. Bázi tvoří většinou muž a pozice ve vzduchu provádí žena. Role si samozřejmě můžete prohodit, jen se při představě některých pozic nedokážu ubránit úsměvu. Např. Hříšný tanec by byl o mnoho zajímavější, kdyby legendární Baby držela Patricka Swayzeho ve zvedačce. 


 

Co je důležité vědět?

 

Před nácvikem acro jógy by měla předcházet rozcvička v podobě protažení celého těla. Samotná acro jóga při pravidelném praktikování zvyšuje flexibilitu a posiluje hluboký stabilizační systém.

 

Měli byste se připravit na to, že pokud zvednete na bench 100 kg, neznamená to automaticky, že zvládnete svoji partnerku udržet ve všech možných pozicích. Daleko důležitější, než fyzická síla je zpevnění celého těla obou partnerů, úchop rukou a technika jednotlivých pozic. Důležitý je také správný vstup do pozice a výstup z pozice. Nezbytná je pochopitelně komunikace mezi partnery a vzájemná důvěra.

 

Pokud je to možné, je fajn aby na vás ze začátku dohlížel někdo třetí, díky komu předejdete případným pádům a budete se cítit bezpečněji. Zkrátka někdo, kdo dohlídne na vaši techniku a bude vás jistit. 


Důležitá je vzájemná důvěra mezi partnery

Foto: zdroj - @terezka_joga


O tom, na co se připravit a který cvik je pro začátek nejjednodušší se s vámi podělí Terka a Luboš, kterým acro jóga oživila vztah a zažili při ní, ne jeden vtipný moment. 

 

Terka a Lubča – ze života acro jógy

 

 

1. Co vás oslovilo zrovna na acro józe?

 

S akrojógou jsme začali před pár lety, kdy jsme měli menší vztahovou krizi, protože jsme oba trávili hodně času v práci a ve škole, a neměli žádnou pravidelnou společnou aktivitu. Na akrojógu jsme tehdy narazili poměrně náhodou, viděli jsme krásně zpracované video jednoho páru na Youtube jak cvičí na pláži během západu slunce a ladně přechází z jedné pozice do druhé, a prostě jsme si řekli, že to musíme vyzkoušet. Začali jsme hned googlit, jestli akrojógu někdo učí v Praze (tehdy ji tady skoro nikdo neznal) a měli jsme štěstí - narazili jsme na kurz pro začátečníky, který měl za pár dnů začít. Hned jsme se přihlásili a po první lekci nám bylo jasné, že je to bude naše velká láska. 


Ke zvládnutí pozic nemusíme mít obrovskou fyzickou sílu, důležitý je úchop a zpevnění těla

Foto: zdroj- @terezka_joga


2. Na co se má člověk připravit, když chce začít s acro jógou?

 

Určitě na to, že je to hodně o překonávání strachu a o důvěře v druhého člověka. Čím jsou pozice složitější, tím víc musíte začít důvěřovat tomu druhému, pokud tomu tak nebude a přemůže vás strach (z pádu, zranění atp.), tak se nikam neposunete. Ale abych nebyla jen u toho negativního, určitě se připravte i na pořádnou porci zábavy. :)


3. Máte tip na nějaký jednoduchý prvek pro začátečníky a jak na něj?

 

Na Youtube je plno videí, podle kterých se dá začít cvičit. Klasickými začátečnickými pozicemi jsou Bird a Throne. Určitě ale doporučuji začít ve více lidech (alespoň ve 3), protože budete padat. U těch nejjednodušších pozic si většinou maximálně natlučete zadek, v pokročilejších pozicích je ale dohled další osoby velmi důležitý, pokud se daný prvek teprve učíte (zkoušíte poprvé) - třetí, případně čtvrtá osoba sice nemusí úplně zamezit pádu, ale je tu proto, aby se pád případně zpomalil a předešlo se zranění.

 

4. Vzpomenete si na nějaký vtipný moment při nácviku acro jógy?

 

Těch vtipných momentů je plno. Často se vám něco nedaří a nezbývá se než se tomu smát. U nás je to umocněno ještě pejskem - když trénujeme venku, tak se chce přidat, a když si to natáčíme/fotíme, tak je velká část fotek velmi vtipná. Třeba ta,kde Zoey vypadá, jako by Lubčovi dělala masáž srdce a už se chystala na umělé dýchání :D.


Během acro jógy je o zábavu postaráno

Foto: zdroj - @terezka_joga



5. Co je pro vás při acro józe nejtěžší?

 

Pro mě určitě ta důvěra. Jak už jsem psala výše, časem se dostanete do stádia, kdy začnete provádět už náročnější akrobatické prvky, které jsou poměrně nebezpečné. Je tedy často těžké jít do toho s chladnou hlavou a naprosto se tomu odevzdat. Když to ale neuděláte, tak vás to zbytečně brzdí/nepustí dál. Když na to koukám zpětně, tak je až neuvěřitelné, jakou roli při tom má hlava a strach - je to podobné jako třeba když trénujete stojky - na počátku stojí nějaký psychický blok, který když překonáte, tak si pak ťukáte na hlavu, proč jste se tomu tak bránili, protože na tom nic složitého vlastně není. No a pro Lubču je asi nejtěžší, když delší dobu necvičíme a pak se k tomu vracíme, protože chlapi mají často zkrácené hamstringy, a tak se to pak neobejde bez bolestí.  


6. Kde berete inspiraci při nácviku pozic?

 

Nejčastěji asi Instagramu. Sledujeme několik účtů, kde akrojogíni sdílí zajímavé pozice i přechody mezi nimi.


7. Který cvik patří k vašim oblíbeným?

 

Já mám nejraději inverzní pozice a Lubča miluje washing machines (flow, kdy se začíná od konkrétní pozice a skončí zase v té samé pozici, čímž se vytvoří takový cyklus nebo smyčka, kterou lze opakovat znovu a znovu, rychleji a rychleji).


Děkujeme za rozhovor

 

Přejeme vám všem krásného Valentýna, plno skvělých zážitků při zkoušení nových věcí a povedené kreace při nácviku acro jógy.


Monika

Monika se street workoutu věnuje 7 let, v posledních 4 letech se aktivně věnuje weighted workoutu. Je členkou Raw workout týmu. Účastní se workoutových exhibic a vystoupení po celé ČR. Na kontě má několik zlatých medailí vybojovaných jak v ČR, tak v zahraničí. V roce 2015 uspořádala projekt s tématikou zdravého životního stylu pro žáky 2. stupně ZŠ.

Další články, které by tě mohly zajímat