Homepage Biohacking Tejpování v kostce – základní principy tejpování

Tejpování v kostce – základní principy tejpování

Autor: Monika

11

28.05.2021

Tejpování je fyzioterapeutická metoda, která se používá k uvolnění přetížených svalů, zpevnění poraněných kloubů nebo se aplikuje před plánovanou větší námahou (výšlap, sport apod.,...) K tejpování se používají tejpovací pásky, které se přilepí přímo na problémové místo. Tejpovací pásky jsou vyrobeny z biobavlny a lepidlo na nich je antialergení - akrylátové. Byly navržené tak, aby byly velmi elastické, což zabezpečí plný rozsah pohybu a tím nás neomezují. Tejpovací páska je 5cm široká, nastřihnutím si zvolíš požadovanou šířku pruhů. Lepší je využít tejpovací nůžky, které vytvoří dokonalé oblý tvar. 

 

V čem spočívá kouzlo tejpování? 

 

Tejpovací pásku lepíme v protažení pohybového segmentu. Natažená páska se po nalepení smrští zpět na původní rozměr, čímž dojde ke zvětšení prostoru mezi vrstvami a svalem. Zvětšením tohoto „meziprostoru“ dochází k dekompresi cirkulace krve, snížení tlaku na smyslové receptory a k řadě elektrochemických změn, což můžeš pociťovat jako snížení bolesti  a prohřátí lepené oblasti. 

 

Tejpujeme

 

Tejpujeme se na oholenou, umytou pokožku, která nesmí být mastná (žádné mazání krémy apod.). S tejpy je možné se běžně sprchovat a vykonávat fyzickou aktivitu. Aby nedošlo k poškození lepidla, nedoporučují se dlouhé koupele a fénování. Tejp je sám o sobě prodyšný a rychle vyschne. Důležité je tejpovací pásku nepřelepovat, pokud nejsi spokojený s tím, jak si pásku nalepil, raději ji odlep a začni znova, aby ses dočkal stejných terapeutických účinků. Tejp lze ponechat na pokožce zhruba 5 dní, poté je vhodné jej vyměnit za nový. 


FOTO-zdroj: @anbsingaapore 

 

Výhody tejpování 

 

Zlepšení svalové funkce.

Zlepšení a udržení stability kloubů.

Výrazné snížení bolestivých vjemů v postižené oblasti.

Podpora hojení díky aktivaci léčebných mechanismů těla.

 

 

Kdy netejpovat?

 

Při nádorovém onemocnění

Při velkém přetížení organismu

Při trombóze

Akutním zánětu

V těhotenství

 

Jak tejpovat? 


Tejpování achillovky

Tejp by měl začínat kousek pod patní kostí a končit v půlce lýtka. Pro uvolnění lýtkového svalu je vhodné použít ještě druhou pásku. Ta začíná o kousek dál pod patní kostí a končí až v podkolení jamce. Na jednom konci pásku rozstřihni do tvaru písmene Y. Pásku následně nalep po obou stranách lýtkového svalu.



Tejpování kotníku pro zpevnění

Páska umísti na nárt a následně pod chodidlem obepne spodní část a směřuje zhruba 10 cm nad kotník. Tento tejp je vhodné doplnit dalším, který tentokrát od nártu směřuje rovnou nahoru nad kotník. 



Tejpování kolene při otoku a bolesti

Pásku je nutné aplikovat přes celé koleno. Střední část tejpovací pásky prostřihnu na čtyři nebo pět proužků. Pásku polož na pokrčené koleno, kdy jednotlivé pásky postupně obepnou celý kolenní kloub.



Tejpování krční páteře

Pásku aplikuj od konce vlasů až zhruba na úroveň lopatek. Pro lepší zpevnění je vhodné použít dvě pásky hned vedle sebe.



Tejpování zad při bolesti v bederní oblasti

Použij dva stejné tejpy s délkou od konce kalhot až po lopatky. Pásku umísti na levou i pravou stranu od páteře.



Tejpování ramene

Aplikace nastřihnuté pásky do tvaru Y začíná zhruba v polovině pažní kosti. Jeden konec pásky směřuj vnitřní stranou u hrudníku až na klíční kost. Druhý konec obkrouží rameno z druhé strany a skončí na hřebeni lopatky. Je však nutné použít i druhou pásku, která zajistí rovnoměrné zatížení všech částí ramene. Páska směřuje od hrudi přes klíční kost a postupně zvenku obkrouží celé rameno. Ukončení pásky je až v místě pod lopatkou.



Tejpování zápěstí při syndromu karpálního tunelu

Páska směřuje od přední části lokte přes prsty až na horní hřbet ruky. V dostatečně dlouhé pásce je nutné vytvořit otvory pro prsty a po jejich provléknutí následně dolepit pásku až do jejích konců. Opět můžeš přidat i druhý tejp, který tentokrát vedeš přímo přes prostor karpálního tunelu. Tedy se v podstatě obkrouží zápěstí.



Tejpování tenisového lokte

Páska se pokládá přes horní hřbet ruky, předloktí, až na samotný loket. Použijeme i druhou pásku s jemním nastřihnutím konce do tvaru Y. Touto páskou obkroužíme ruku v místě největší bolesti zhruba v místech předloktí.



Použité zdroje:

 www.alza.cz

www.tejpovani.cz

www.tejpovani-rehabilitace.cz

 



Monika

Monika se street workoutu věnuje 7 let, v posledních 4 letech se aktivně věnuje weighted workoutu. Je členkou Raw workout týmu. Účastní se workoutových exhibic a vystoupení po celé ČR. Na kontě má několik zlatých medailí vybojovaných jak v ČR, tak v zahraničí. V roce 2015 uspořádala projekt s tématikou zdravého životního stylu pro žáky 2. stupně ZŠ.

Další články, které by tě mohly zajímat