Zavřít
Banner fubo.cz

Jak dostat tělo do anabolického stavu, aby svaly rostly?

Jak využívat proteinové nápoje?

Pokud od těla něco chcete, dáváte mu zabrat v tréninku, měli byste se mu také odměnit, dát mu něco na fungování, růst, regeneraci, tím ale není myšlen Sachr dort a punčová koule. Tudy cesta k dlouhodobým výsledkům nevede. Mnozí z vás to jistě poznali. Hříchy ve stravě často maří snažení v tréninku. I to sebevětší. Svoji roli hrají obě strany, musí spolu fungovat – cvičení i strava. Dnes to bude ale o proteinech, bílkovinách.

Aby svaly rostly, je potřeba tělo dostat do anabolického stavu, kdy je schopno zregenerovat a je připraveno k budování svalové hmoty. Pokud samotné jídlo nestačí, je možné doplnit bílkoviny v podobě proteinových drinků, nápojů. Někdo tento způsob nevyhledává, ale jsou tací, kteří ano. Vypijete, lehčí stravitelnost, tělo dostane, co potřebuje a nemusíte řešit nákupy, vaření. Důležité je mít ale na paměti, že jde o doplňky výživy.

TRÉNINK, KTERÝ VÁS ASI PŘEKVAPÍ, ZVLÁDNETE?

„Jaký, kdy a v jakém množství protein používat?“ ptá se Aleš Vítek trenér a zástupce firmy Alvifit, která vyrábí doplňky výživy. Tady je jeho pohled.

Na otázku se dá odpovědět také otázkou. Jak intenzivní trénink je? Čeho chcete dosáhnout? Kdy trénujete  – ráno, odpoledne, večer? Preferujete živočišné, nebo rostlinné proteiny?

V první řadě je potřeba si uvědomit, zda chci přijímat živočišné, nebo rostlinné, a to buď již z etického hlediska, nebo z hlediska trávení. Některým může být po syrovátkovém proteinu těžko. Jisté je ale jedno. Čím více lidí, tím více názorů a každý by si měl najít to co mu vyhovuje. Je potřeba ale zmínit, že poměr cena versus výživová hodnota přece jen vychází lépe pro proteiny živočišného původu.

banner_alvifit_lglutamine

banner_alvifit_lglutamine

Kolik proteinů?

Záleží na svalové hmotě, pohlaví a výdeji energie. V rámci celkového denního přijmu bychom se měli držet toho, že protein je doplněk stravy, a tudíž by neměl být náhražkou stravy. Z mého pohledu by neměl přesáhnout 30 procent z celkového denního příjmu bílkovin.

Základní rozdělení

Kolik přijímat bílkovin (proteinů) za den? Opět, přesné číslo vám nikdo neřekne, ale v průměru se uvádí, že sportovec by měl přijmout okolo 2 gramů bílkovin na kilogram, sacharidů 3-4 gramů. Své místo mají ve stravě také tuky a mikroživiny (vitamíny, minerály).

Která varianta míchání proteinů je výhodnější pro tělo i peněženku?

Co se týče příjmu bílkovin v jedné porci, tak je to hodně individuální a záleží na každém jedinci a jeho schopnosti vstřebatelnosti bílkovin, ale všeobecné pravidlo je 30 až 40 gramů maximálně v jedné porci.

Kdy, jaké a do kolika množství vody?

Už minule jsme si vysvětlili, že je lepší míchat protein s vodou, co ale dalšího jsme již nepsali. Kolik vody? Všeobecně jsou všichni sportující lidé zvyklí míchat do 500 ml, otázka zní – proč? Proč přijímat tolik vody a tím zatěžovat ledviny. Je potřeba si uvědomit, že už při tréninku máme zvýšený pitný režim a k tomu ještě přidávat tolik vody do proteinu? Bohatě postačí protein do 200 až 300 ml, záleží na tom, jak daný protein chcete mít sladký.

banner_alvifit_echinacea

banner_alvifit_echinacea

Jak míchat proteinový nápoj

Jak míchat proteinový nápoj

Kdy přijímat?

Záleží na druhu proteinu. Například WPH má kratší dobu vstřebatelnosti a postačí například 1 až 1,5 hodinu před spánkem (tréninkem) . Jinak kdykoli místo svačiny v průběhu dne.

Není doporučeno samotný protein po ránu na lačno, jelikož tělo potřebuje po ránu zdroj energie, které si umí tělo vytvořit i z bílkoviny, ale je to pro něj složitější a je to i škoda, když ji potřebujete na budování svalové hmoty.

Po tréninku

Není problém zařadit protein po tréninku – jelikož má dle klinických studií zvýšený anabolický efekt. Jako dopručení je dobré přidat menší množství sacharidů, to kvůli doplnění glykogenu.

Parametry pro výběr proteinu – rostlinný/živočišný – měli bychom sledovat nejen množství bílkovin, ale i na další látky, jako je xantanová guma (která má jediný důvod, a to zahuštění proteinu), tím se ale snižuje obsah bílkovin dané suroviny a musí poté počet bílkovin dohánět sójovým izolátem, který má ale menší výživovou hodnotu.

Dále je dobré sledovat také sladidla – přeci jenom jste sportovci a proč konzumovat například acesulfam K, případně  další škodlivá sladidla.

Doporučení:

Poslouchejte svoje tělo, každý z nás je individualista a na každého platí trochu něco jiného.

Nový e-shop, znáte?

Nový e-shop, znáte?

Banner originalworkout.cz
Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pro vyhledání článků napište klíčová slova a zmáčkněte enter.