Homepage Články Ztrácíš chuť ke cvičení? Může se jednat o syndrom vyhoření.

Ztrácíš chuť ke cvičení? Může se jednat o syndrom vyhoření.

Autor: Monika

49

11.07.2020

Ztrácíš chuť trénovat? Cítíš se často podrážděný a unavený? S těžkou námahou se dokopeš k tréninku, ale známý příval endorfinů se ne a ne dostavit? Potkat to může i tebe. Je jedno, jestli trénuješ rok nebo 10 let. Syndrom vyhoření není doménou pouze pomáhajících profesí. Pokud jedeš dlouhodobě ve stylu never give up, střídáš jednu soutěž za druhou a vítězství a názor druhých je pro tebe nesmírně důležitý, máš k vyhoření pěkně našlápnuto. Pak stačí jedna hloupá poznámka, neumístění se na soutěži nebo kolísající počet followerů na instagramu a burnout syndrom se ti pomalu dostává pod kůži. 


Ve sportu je důležité odhodlání, radost z pohybu, chuť do dalšího trénování a zdolávání nových cílů. Každý člověk má však své limity a tak nejde zlepšovat časy a lámat rekordy do nekonečna. Může se stát že se časem dostaneš do mrtvého bodu. Cítíš, že se už nikam neposouváš a všichni kolem tebe jsou lepší než ty? 


Denně jsme vystavování stresu, v práci, ve škole, doma…Jak je možné, že činnost, která tě baví a vždy fungovala jako účinný nástroj psychohygieny, se sama stává stresem?


Jak k němu přijdeme?


Klademe na sebe příliš velké nároky


Naše doba i společnost je nastavena vítězům, výkonům a není tu příliš místa na slabší chvilky. Pokud přestaneš dlouhodobě dosahovat obdivuhodných výsledků, většinu lidí přestaneš zajímat. Navíc všude čteš motta o tom, jak můžeš dosáhnout čehokoliv, skáčou na tebe motivační citáty, včetně toho, že vlci, ovce, holubi a orli jsou hvězdy sociálních sítí. 



Stanov si několik menších cílů, které tě dovedou k tomu velkému.


Nereálné cíle a očekávání


Můžeš dosáhnout čehokoliv! Ale chce to svůj čas. Stanovuješ si cíle typu do 3 měsíců se naučím front lever, za půl roku vyhraju mistrovství ČR apod.? Zabrzdi. Jsou věci, které lze a věci, které nemusí vyjít. Neupínej se zuby nehty na jednu věc a pokud se chceš vyhnout zklamání z nesplněných cílů, stanovuj si pouze krátkodobé cíle zaměřené na časový horizont jednoho tréninku, týdne, maximálně měsíce. 



Buď trpělivý, můžeš dosáhnout čehokoliv, chce to jenom čas.



Sociální sítě


Místo zaručeného obdivu a uznání. Pokud se příliš staráš o to, co si o tobě myslí druzí, potřebuješ často slyšet, jak si dobrý v tom, co děláš, virtuální realita je to pravé ořechové. Zároveň je to svět plný krásných modelek, namakaných sportovců a „dokonalých“ lidí, které se zálibou sleduješ. Mohou být tvojí inspirací, ale zároveň živnou půdou pro kolísání tvé sebedůvěry a vzrůstání pocitu méněcennosti. Najednou chceš mít stejný progress, výsledky a uznání, které se však ne a ne dostavit. Máš potřebu srovnávat se, soudit ostatní. Pokud jsi zároveň perfekcionista a citlivý na kritiku, je jen otázka času, než se tvoje závislost na virtuální realitě stane smrtícím koktejlem. 



Jediný s kým se můžeš porovnávat jsi ty sám.

Dlouhodobá nechuť trénovat, rostoucí výmluvy, ztráta sebedůvěry, podrážděnost, pocit méněcennosti a vzrůstající potřeba se zalíbit svému okolí za každou cenu? Trápí tě časté bolení hlavy, poruchy trávení, změny nálad či celková únava organismu? Nepodceňuj varovné příznaky! Syndrom vyhoření se projevuje plíživě a v konečné fází je většinou pozdě. Nenech, aby se tvoje záliba stala tvým nepřítelem.  


Jak z toho ven?


Chce to změnu!


Začni se dočasně věnovat jiné aktivitě. Choď běhat, zkus třeba jumping nebo box. Změň posilovnu. Překopej své tréninkové plány. Zkrátka cokoliv, co se míjí stereotypu.



Zkus na chvíli něco nového.

 

Nauč se odpočívat!


Pro zvířata je v přírodě odpočinek otázkou přežití. Během odpočinku se mobilizuje energie nezbytná pro získání potravy nebo útěk. Věř, že svalová paměť funguje dokonale a po vynechání tréningu opravdu nebudeš vypadat jako Glum z pána prstenů. 




Odpočinek je nezbytný pro regeneraci.


Dělej to pro radost!


Kašli na to, co si o tobě myslí ostatní. Stejně tě budou soudit, ať uděláš cokoliv. Baví tě cvičit triceps? Okej, tak ho trénuj, klidně i 5x týdně. Dipy nejsou tvoje parketa? Tak je na chvíli vynech. Důležité je, aby tě trénink bavil a nemusel ses do něj nutit. Nezapomeň, že to děláš hlavně pro sebe.



Trénink tě musí bavit.

 

Dej si digitální detox!


Trénink bez selfie jako by neexistoval? Pravidelné stalkování svého oblíbence je tvým denním chlebem? Opravdu nemusíš zaznamenávat, co si celý den jedl, kdy tě přepadl mr. poop a kolik si zvedl na bench. Dej si oraz od sociálních sítích. Odhlaš se a na pár dní si dej od instáče a facebooku pauzu. Žádné liky, žádní followeři. Uvidíš, že skutečný svět je o něčem jiném a toho času, který získáš…



Tvůj úspěch nezáleží na počtu lajků.

 

A hlavně nezapomeň:


Stanov si krátkodobé a cíle - A pokud možno, aspoň trochu reálné. 


Zdraví je na prvním místě - Nehroť to za každou cenu, zranění tě může vyřadit ze hry na pěkně dlouho.


Snaž se být nezávislý - Trénink zvládneš i bez tvého spřízněného sparinga a zavřená posilovna taky nemusí znamenat konec světa. Máš precizně naplánovaný trénink, ale na leg pressu je zrovna fronta? To dokáže pěkně naštvat. Zkus neztrácet hlavu a nauč se improvizovat.



Monika

Monika se street workoutu věnuje 7 let, v posledních 4 letech se aktivně věnuje weighted workoutu. Je členkou Raw workout týmu. Účastní se workoutových exhibic a vystoupení po celé ČR. Na kontě má několik zlatých medailí vybojovaných jak v ČR, tak v zahraničí. V roce 2015 uspořádala projekt s tématikou zdravého životního stylu pro žáky 2. stupně ZŠ.

Další články, které by tě mohly zajímat