Jak posílit imunitu I. ČÁST

Články
Autor: Honza Holinec

Nejspíš nemohla nastat vhodnější situace pro zveřejnění článku o imunitě než ta, ve které se právě všichni nacházíme. Toto není žádná reklama na produkt, který budeš každý den užívat a v životě už neonemocníš. Tohle je pouze a jen shrnutí základních faktorů, které ti pomohou posunout tvou obranyschopnost na jiný level. Nebudeme zdržovat žádnými řádky navíc a jdeme rovnou k věci. Jen chceme ještě upozornit, že následujících 5 bodů není seřazeno od nejdůležitějšího po ten nejméně důležitý. Jejich smyslem není upřednostňování jednoho před druhým, ale jde o jejich spojení. Příští pondelí se můžeš těšit na druhou část, která bude obsahovat zbylých 5 tipů pro posílení imunity.

1. Slunce a kontakt s přírodou

Určitě víš, kdo je to superman a co je zdrojem jeho úžasných schopností. Ano je to slunce. Tak, jak nabíjí energií supermana, tak nabíjí energií i nás. Proto, jak je to jen možné, vylez ven a užívej si ho. Jestli si máš vybrat mezi tréninkem uvnitř nebo tréninkem venku, vol druhou variantu, která i tvůj samotný trénink posune na jinou úroveň. Nevymlouvej se na to, že je slunce zrovna za mraky. Tato krásná hvězda je tak mocná, že na tebe její paprsky dopadají i skrze mraky. Zkus omezit opalovací krémy, sluneční brýle a prostě si jen užívej to bezplatné teplo a světlo, které je tím největším zdrojem vitamínu D3. Ten totiž hraje zásadní roli při vytváření imunity, a proto by pro tebe mělo být vystavování se slunci mnohem důležitější než jakákoliv suplementace tohoto vitamínu. Nemysli si ale, že se stačí nechat pohladit sluncem přes plastová okna. Mazej ven a snaž se ke kontaktu se sluncem přidat i kontakt s přírodou. Vyraz do lesa nebo třeba jen na rozkvetlou zahradu. Ideálně si ještě sundej boty a vnímej půdu jen svýma holýma nohama a užij si to spojení tvého těla se sílou přírody. Tvoje imunita potom bude nesrovnatelná s lidmi neustále zalezlými někde uvnitř.

2. Strava

Jak může strava ovlivnit náš imunitní systém? Hodně! Obecně a zjednodušeně platí, že cukry podporují záněty a nabourávání imunity a nenasycené tuky mají opačný efekt. Takže co si pro svou imunitu vybereš, když se máš rozhodnout mezi rybou a medovníkem? Ideálně bychom se měli snažit jíst kvalitní celistvé rostlinné a živočišné plody země, spíše než se ládovat produkty lidské výroby. Neměli bychom se přejídat, a i pro zlepšení trávení bychom měli jíst maximálně 3 pevná jídla denně. Samozřejmě by nemělo chybět ovoce a zelenina, které nám pomohou doplnit vitamíny a minerály.

3. Půst

Jídlo je super, ale co takhle občas zkusit, jestli bez něj tvé tělo vydrží fungovat? Tvé tělo se naučí fungovat na základě toho, co má aktuálně k dispozici a bude postupně sílit. Dojde ke krásnému pročištění tvého těla od všelijakých škodlivin, zlepší se ti trávení a určitě se budeš cítit o poznání lépe. Zkus si vybrat pro začátek den, kdy tě toho moc nečeká a nebudeš mít nějak extra velký kalorický výdej. Neboj není to nic nebezpečného. Jen je pro začátek lepší mít ten den klidnější režim, aby se tvé tělo s nejedením vypořádalo lépe, a aby to i tvá psychika zvládla lépe. Když se naučíš s půsty správně pracovat, zjistíš, že kromě pozitivního vlivu na tvůj imunitní systém, mají pozitivní vliv i na tvůj čas a stav tvého účtu. Přece jen ve finále bys nemusel/a jednou za čas jeden den obstarávat jídlo, a dokonce bys za něj logicky nemusel/a ani utrácet.

4. Dostatek tekutin

Lidské tělo je až z 60 % tvořeno vodou, kterou během dne aktivně vylučujeme. Proto je na místě ji doplňovat a zpravidla bychom se měli držet příjmu kolem 30 – 45 ml vody na kilogram tělesné hmoty. Zde by mělo platit pravidlo, že více je někdy více, a tak pro správné fungování tvé imunity vodou rozhodně nešetři. Když tu řešíme vodu, tak myslíme čistou vodu a ideálně kohoutkovou, ještě ideálněji přefiltrovanou z filtrovací konvice, nebo z filtru na baterii. Snaž se tedy nepít nejrůznější "minerální" vody nebo jakékoliv slazené nápoje.

5. Suplementace

Pokud máš stravu pod kontrolou, je určitě na místě sáhnout i po nějakých suplementech, které mohou příjem tvých makro a mikro nutrientů doplnit. Ano doplnit. Ne nahradit. Jsou to doplňky stravy, takže pokud nemáš základ stravy správně sladěný, neměl/a bys o nich ani uvažovat. Pokud ovšem nemáš s nějakými základy stravy problém, tak hurá do světa suplementů, které mohou tvou imunitu vyladit na maximum. Mezi vitamíny a minerály, které jsou často deficitní a člověk by jim měl kvůli imunitě věnovat zvýšenou pozornost, patří určitě vitamin D3, vitamin C a potom hořčík a zinek. Z těch méně známých suplementů ovlivňujících imunitu, bychom rádi zmínili glutamin a syrovátkový protein a za takový známější bychom označili omega 3 mastné kyseliny.