Zavřít
Banner originalworkout.cz

Proč svaly (ne)rostou? Slova tesat do kamene

Marek Sladký má přes padesát let, ale s hrazdami si tyká. Neobchází je, nemá z nich strach, nemá důvod. Věk nijak zvlášť neřeší, jen si cvičí. Baví ho to, naplňuje, vidí v tom smysl. Za půl století žití na této planetě toho poznal více, má zkušenosti. Ví, jaké to je bojovat se svalovou hmotou v pokročilejším věku, že nic není náhoda, úspěch se neděje z leknutí. Jak to tedy vidí Marek se svalovou hmotou, jak na ní nahlíží, co si myslí o tréninku? „Pokusím se jednoduše vysvětlit, co by měl člověk dělat a nedělat, pokud chce, aby trénink přinesl očekávaný výsledek.“

 1. Nasazení

Jestli chci tělo donutit k růstu svalů a síly, musím po něm při tréninku chtít víc než to, co běžně zvládá. V praxi to znamená, že jestli udělám například 10 kliků, které mi nedělají problémy, nemá tělo důvod něco měnit. Když jich ale budu chtít udělat třeba 15 a ty poslední 2 už budou na hranici možnosti, je to pro tělo signál, že by mělo něco začít řešit.

Nový e-shop, znáte?

Nový e-shop, znáte?

 2. Pravidelnost

Navazuje na první bod. Na hurá akce typu jednou za 14 dnů jdu cvičit a zničím se, tělo reaguje nadměrným množství kyseliny mléčné, kterou nedokáže rychle odbourat, několik dní se nemůžu hýbat a svaly z toho nerostou, naopak mizí. Jestli se ale trénink na hranici možností v pravidelných a krátkých intervalech opakuje, tělo se na to začne připravovat. Dělá si větší zásobu energie pro práci svalů, zlepšuje se cévní systém, aby svaly byly lépe zásobené kyslíkem a rychleji se odplavovaly odpadní látky, zvyšuje se kapacita plic a srdce, aby bylo v krvi víc kyslíku a víc krve prohnáno skrz plíce a do svalů.

 3. Plánování a soustředění

 Již před tréninkem myslet na to, že půjdu cvičit a budu cvičit s maximálním nasazením. Dá to tělu možnost připravit se na zátěž a zmobilizovat síly.

Při samotném tréninku střídám pouze dva stavy:

a) Snažím se podat maximální výkon v každé sérii.

b) Při pauze mezi sériemi se snažím maximálně zregenerovat (chodím a zhluboka dýchám, abych dostal do krve maximum kyslíku (sezení a mluvení zpomaluje krevní oběh a zhoršuje přenos kyslíku z plic do krve) a soustředím se na další sérii (kecání o hrách a psaní na messengeru odvádí pozornost mozku od cvičení, snižuje výkonnost při samotném cvičení a zhoršuje adaptaci na danou zátěž, protože nemá čas si řádně uvědomit, co se děje.

Pamatujte, že vše, co se v těle odehrává, řídí mozek!

V neposlední řadě je zde strava a odpočinek, ale to už by bylo na delší povídání. Jenom stručně, po zátěži čeká tělo na živiny. Pokud je dostane až za několik hodin, je to špatně.

Aloha 🙂

FUBO, to jsou také kvalitní žebřiny

FUBO, to jsou také kvalitní žebřiny

Banner DRILL Athletics

Banner DRILL Athletics

Podobné příspěvky

Diskuze o tomto příspěvku

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pro vyhledání článků napište klíčová slova a zmáčkněte enter.