Činky jsem neměl v ruce 10 měsíců, břicho necvičím. Výsledek?

Většina lidí žije v představě, že bez činek nevybudují svalovou hmotu, nepřemění, nevytvarují svoji postavu. Špatně, jde to i bez zvedání tun železa v podobě tlaků na ramena, benchpressu, mrtvého tahu, bicepsových zdvihů, upažování, rozpažování, případně za využití strojů, které tělo vedou v přesných drahách. Stačí vám jen tělo, vaše tělo, které bude zátěží. K tomu hlava, která vás přiměje cvičit a zbaví lenosti.

Kvůli zdravotním problémům mi lékař zakázal posilovnu a běhání. Doporučil operaci, v podstatě vyloučil změnu k lepšímu. Při první a poslední návštěvě, kdy jsem ho viděl, vyndal ze šuplíku šrouby. „Ty vám můžeme voperovat, na pár let budete mít klid,“ řekl, když je položil na stůl. Představa Ironmana mě ale nenadchla.

Psal se listopad 2015, od té doby jsem k tomu doktorovi nepřišel, na operační stůl si nelehl, skalpel zůstal i se šrouby v šuplíku. Možná už má nabízené kovové vrtule v sobě někdo jiný. Doktora jsem neviděl, jméno vymazal jako v tom filmu – mažu tě bejku.

Zapomněl jsem na činky, nějakou dobu nedělal nic. Od ledna cvičím jen street workout, chodím na fyzioterapii a trable se zády mizí. Činku jsem neměl v ruce deset měsíců, nepřijde mi, že bych trpěl. Naopak. Mohu porovnat obojí. Mezi zdmi fitka – v odéru sklepní posilovny a s plakáty s Arnoldem – jsem strávil tisíce hodin. Z posilovny je člověk víc nafouklý, méně funkční. U hrazd a bradel je to opak. Každý má svoji volbu, taková je ale má zkušenost.

Břicho, pekáč buchet, který by chtěl každý, kdo cvičí. Další populární záležitost, na kterou snad existuje tisíce návodů. Převážně dámská populace toto svalstvo cvičí několikrát týdně, dokážou ho mučit hodiny. Výsledek? Vizuálně převážně žádný, a o ten jim hlavně jde, co si budeme namlouvat. Jídlo, hřešení ve stravě, to je hlavní problém. To je až 80% formy těla.

Nastavil jsem si krabičky, jím pětkrát denně, občas zaprasím, neobtěžuje mě to, nepropadám panice každé ráno, že si nebudu moci dát rohlík, knedlík, omáčku. Nechci. Když si najdete mantinely, nemusíte trávit hodiny cvičením břišních svalů, stejně je neuvidíte, pokud nebudete sekat latinu v jídle. Ano, základ je funkčnost a zpevnění středu těla, to je v pořádku, ale proč dávat břichu více času proti jiným partiím, když právě tahle část těla je především o stravě. Jenže vydržet pokušení je složité.

Od ledna jsem cvičil břišní svaly vědomě asi desetkrát, nohy ve visu. Břišní svalstvo cvičím při tréninku jako vedlejší efekt při shybech, klicích, dipech, dřepech. Střed těla pracuje, podvědomě zapojuji tuto část do celého pohybu. Odpověď na poslední měsíce je jednoduchá – problémy se zády jsou menší, tělo neatrofuje a pekáč buchet se taky už ukázal na světě.

Podobné příspěvky

Diskuze o tomto příspěvku

  1. Miloš Mikulka napsal:

    Máš recht Libore, já se činek taky nedotkl už pár let a forma jde spíš nahoru než dolů 🙂 Moc pěkný web mimochodem.

    • Libor Kalous napsal:

      Ahoj, díky moc, snažíme se :-). Člověk to pozná časem, musí si věcmi projít, pak může porovnat. Za mě teď spokojenost se cvičením. Tak ať to šlape. Když by si chtěl napsat a podělit se o zkušenosti se cvičením s vlastním tělem, sem s tím. Měj se:-)

  2. Radek Gurin napsal:

    asi tak,já jsem na činky nehrábl asi dva roky a forma jde furt nahoru..daleko míň věcí mě bolí atd..a to si nemyslim,že bych to předtim ve fitku nějak flákal a jezdil jen benchpress..workout mě prostě pohltil 😀

  3. Majstermartin napsal:

    Super článok!
    Zaujali ma dve veci,neviem či môžeš konkretizovať… A to tvoj vek a podrobnejšie čo presne bolo s chrbtom a ako si na tom teraz?
    Jo a tiež som v podstate prešiel s fitka k hrazdám a úplne mi to stačí,vzhľadom na to ,že budem mať pomaly 43 som s formou celkom spokojný. Kombinujem workout s behaním. Akurát sa mi zdá ,že trochu stagnujem, tak neviem či mám pridávať váhu alebo zmeniť tréningovú rutinu….

    • Libor Kalous napsal:

      Ahoj, mám 40 let. Po létech fitka a činek, kdy jsem necvičil vždy technicky správně, tak se vše patrně načetlo. Do toho jsem poslední rok hodně běhal – maratón, 5x půlmaratón plus další. Mám problém s ploténkami – mám je blízko u sebe, což je problém při zátěži. Doktor mi zakázal cvičení, běhání, takže jsem začal hrazdy před cca rokem, jedu s vlastní vahou. Místo činek používám zátěžové vesty. Tělo stále zvedám, žádné dřepy s činkou, mrtvé tahy, předklony, rotace. Jen s vlastním tělem shyby, kliky, dipy, dřepy, výpady na x způsobů. Břichno zvlášť necvičím, pro mě ztráta času, když cvičím, vždy zatínám střed těla, core, stačí mi to. Cvičím stylem, že měním opakování, sety, občas weighted. Jsem spokojený 🙂

      • Majstermartin napsal:

        Ok. Akurát som dočítal článok pod týmto,kde si mal vek uvedený. Sa ospravedlňujem našiel som tento web len predvčerom. Počuj a to ozaj dávaš 20 sérií? To mám ešte čo dobiehať…som spokojný ,že niesom jediný exot cez 40 😉

        • Libor Kalous napsal:

          Ahoj, nejsme exoti, co mají říkat ti, kteří jsou každý den v hospodě, každého volba :-). Tréninky střídám, ale stáje jedu základy, sets and reps. Když je před soutěží, jedu série o hodně opakováních, třeba 50. Nebo si trénink rozdělím na tři úseky, atd. Je to sranda, hlavní je, když vydrží mozoly 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pro vyhledání článků napište klíčová slova a zmáčkněte enter.